Hejsa!<br /> Jeg kunne godt tænke mig, at opnå en quick'n'dirty mulighed for, at kunne teste rør... således, at jeg slipper for at plage min medamatører al for meget og måske kan få reduceret min egen samling af ubrugelige rør, som andre måske allerede har smidt ud én gang! :)<br /> <br /> Tænkte, at kunne gå "bananstik-vejen" med et simpelt setup med min hjemmelavede 0V-300VDC/100mA strømforsyning, et par modstande, multimetre, datablad, regneark og noget glødeforsyning.<br /> <br /> 1)<br /> Trioder kunne jeg måske teste med en velkendt anodespænding og velkendte katode- og anodemodstand.<br /> Med gitteret til stel, så vil jeg kunne måle rørets stejlhed (ud fra måling Vg1 (spændingen over katodemodstanden) og anodestrømmen (ohms lov og spændingen over anodemodstanden) og muligvis gitteremission ved at føre gitter igennem en passende modstand og til stel(?): Evt. "semiautomatiseret" via. en kontakt, der indkobler denne gittermodstand ;)<br /> <br /> Andre forslag/features, der relativt let kan tilføjes?<br /> Må også gerne inkludere neon-lamper! :)<br /> <br /> 2)<br /> Hvordan tester man let flergitterrør? (f.eks. pentoder, hephoder mv.?)<br /> Eller findes der en kynisk måde, hvori man bare kan teste dem på samme måde som trioder?<br /> Skærmgitterstrømmen er vel nødvendig for at overhovedet få røret til at lede: Så skal dén strøm vel også måles og indgå i regnestykket?<br /> <br /> Vy 73 de OZ0LTT