For en tid siden var der en annonce med en dims, jeg gerne ville købe. Men; den handel blev ikke til noget, fordi sælgeren ikke ville oplyse sit bankkontonummer og i stedet forlangte betaling via mobilepay. Nu har jeg ikke og får ikke mobilepay. Jeg har utallige gange oplyst mit kontonummer til købere og fatter ikke hvori problemet består ? Et er at være både forsigtig og påpasselig, noget andet er at lade sig styre af uvidenhedens paranoia. Så: kan nogen fortælle mig hvordan ens kontonummer kan misbruges ? (Jeg bryder mig ikke om Danske Bank, der med Mobilepay forsøger at overtage markedet for kortbetalinger og dermed på sigt gøre Dankortet mindre anvendelig/ubrugeligt. Spørg forretningsindehaverne hvad de synes !)
Betaling via bankoverførsel
Hej Søren Det er nok fordi mange forveksler KONTOnumre med KORTnumre. Og det er sidstnævnte man ALDRIG skal udleverer. Deler dit ubehag ved Danske Bank, men mener at MobilePay er overtaget af Vipps (norsk foretagende).
MobilePay ejes af selskabet Vipps MobilePay, som er ejet af en sammenslutning af norske banker (72,2 %) og Danske Bank (27,8 %). Ejerskab og strukturHovedsæde: Ligger i Oslo, Norge.Fordeling: De norske banker bag Vipps ejer 72,2 %, mens Danske Bank ejer 27,8 %. Baggrund: MobilePay blev i 2022 slået sammen med norske Vipps og finske Pivo under navnet Vipps MobilePay 99% af mine handler er med mobilepay for nemheden
Jeg har mobilepay, men bruger det kun når andre løsninger ikke er mulig eller for besværlig. Jeg bruger fortrinsvis mit Dankort med Visa som alternativ hvis Dankort ikke er mulig.
Jamen, så gør vi det på samme måde. Først dankortet og derefter andre løsninger, hvis Visa/dankortet ikke er muligt. Til #2: Tak for info.
Dankort betalinger er bare ikke så nemt på brugsgrej og dba I butikker betaler jeg stort set kun trådløst med Apple Pay.
Jeg betaler med Dankort trådløst i supermarked.
En gang til for prins Knud & Co: Mig bekendt kan man ikke få et Dankort eller lignende UDEN at have en bankkonto - ret mig hvis jeg tager fejl. Og: Til ens bankkonto KAN man tilknytte Dankort/visa osv og evt. en Mobilepay. Hvis andre oplyses om ens bankkonto-nummer kan de INDbetale (!) på kontoen, men IKKE hæve fra den. Derfor er der ingen fare for misbrug når man oplyser sit kontonummer ... Det skulle da lige være hvis en bankdirektør fra Nigeria skulle få lyst til at indsætte 10 mill dollars på min konto - hvilket han er velkommen til at gøre ;-) Ved salg her og andre steder har jeg ofte modtaget betaling via en bankoverførsel til min konto og jeg har oftest betalt via en bankoverførsel til en sælgers bankkonto. Hvis man kigger her, kan man se hvorledes et stort firma som RS-components offentliggør deres bankinfo - mon de ville gøre det, hvis det var farligt ? https://dk.rs-online.com/web/content/support/alle-artikler/betalinger Det bedrøver mig, at fakta har så svært ved at trænge igennem ...
Hej Søren Du har helt ret, man kan kun INDbetale et beløb til et bankkontonummer. Kun den retmæssige indehaver af kontoen kan UDbetale penge. Stort set alle virksomheders hjemmesider har et oplyst bankkontonummer og som du siger; Hvis det var farligt, så gjorde de det ikke. Jeg har også købt og solgt både på BG og andre steder og der har aldrig være problemer med bankoverførsler.
Mobile Pay har den fordel, at du kan se navn på modtager i app'en, når du taster mobilnummer eller andet Mobile Pay nummer ind og før du sender pengene. Ved bankoverførsel får du ikke modtagers navn, men kun om kontoen er eksisterende. Mobile Pay er hurtigere end en bankoverførsel, medmindre afsender og modtager har samme bank.
Staks overførsel mellem banker er her og nu. Så ingen ventetid på pengene. Men helt enig med Mobilepay. Navn på modtager giver tryghed