ARRL, PostNord og importafgift

OV2B
06/07/26, 14:14

Hej alle. Nu har jeg betalt til PostNord (importafgift og "toldbehandling") Jeg VILLE bare have det pokkers diplom (6M DXCC), så det koster hvad det koster....jeg trykkede blot på "pyt-knappen" - men...! Uden at have nærlæst diverse regler, så er der et par ting der undrer mig.... Er noget så simpelt som et dokument (altså, et stykke papir !) at betegne som en vare, der skal betales afgift af ?? Det er det åbenbart, og nu er prisen hos PostNord steget fra 160,00 til 225,00.....for et beløb på Told/Importmoms : 29,64 DKK.....i alt 254,64 DKK.... Det er - undskyld mig - helt hen i vejret, og det grænser til røveri (og ved højlys dag !!!) Er det kun mig, der bestiller "diplomer" (DXCC fra ARRL) ?? Hvis, så skal I nok lige overveje, om det er pengene værd..! Det er jo IKKE ARRL's skyld, og i mit tilfælde, har de angivet at der er tale om "Paperwork, Certificates, Documents" - så hvordan PostNord får det til at være penge værd er mig en gåde... Nok om det - nu er I, som kunne være interesserede i dokumenter fra ARRL informeret - jeg ønsker Jer det bedste... //Lau OV2B

0
0
Verner OZ9XU
06/07/26, 14:39

Hej Lau Er helt enig, da jeg også tidligere har måtte af med "dummebøde" til både SKAT og PostNord. Problemet er formodentlig, at ARRL sender diplomet i paprør eller papæske med et toldcertifikat påklistret. Paprøret/æsken gør naturligvis, at diplomet kommer helskindet frem uden buk og folder. Paprør/æske har altid været betragtet som brevpost, men åbenbart ikke mere. Havde ARRL sendt diplomet i en kuvert, så var der ingen dummebøde :-) Verner//OZ9XU

0
0
Verner OZ9XU
06/07/26, 14:48

I øvrigt tillykke med 6m DXCC.

0
0
OV2B
06/07/26, 14:50

Hej Verner. Jeg har også før modtaget diverse "diplomer" som rør-post, men når nu ARRL angiver, at der er tale om "Paperwork, Certificates, Documents", så er disse vel næppe (og dog !) at betragte som en varer ? Nok om det - "pyt-knappen" er aktiveret, så mit indlæg var mest ment som "Advarsel" hvis andre skulle have samme (dumme) ide, at ønske sig et DXCC fra ARRL...så kan det altså blive dyrt :-) At PostNord så har hævet dummebøden fra 160,00 til 235,00, gør det jo ikke mere attaktivt at modtage diverse diplomer/certifikater - men igen, det er jo ikke ARRL's skyld. //Lau

0
0
Verner OZ9XU
06/07/26, 14:55

Og endnu værre: PostNord modtager breve/pakker fra udlandet, og brevene overlader de til DAO, som har en tendens til at afleverer brevene på en mark, en skraldespand eller en genbrugsstation. DAO er en katastrofe for brevposten. Håber at du får diplomet i din postkasse.

0
0
OV2B
06/07/26, 15:14

Jeg tror ikke DAO er i spil her - det er jo en "pakke / rørpost", så den tager PestNord sig af - dermed ikke sagt, at det er bedre.... Heldigvis har jeg kun 2,4 km til nærmste genbrugsstation, så der er håb uanset leverandør...

0
0
Verner OZ9XU
06/07/26, 15:35

Hi hi, ja OK. Men DAO er som sagt en katastrofe. Normalt får jeg 3-5 breve hver måned, men siden 1. januar 2026 har jeg fået 4 breve, hvor er resten? Selv EDR kan ikke få post med DAO (QSL bureauet) fordi det IKKE er en privatadresse? Men hvordan sender man så et brev til en virksomhed? QSL kort skal nu sendes som pakke med GLS eller PostNord. En forening jeg er medlem af og hvor jeg står for medlemsbladet, har vi hver gang problemer. Vi får 5-10 blade retur som uanbringelige (som det hedder på postsprog) med forkert adresse og næsten samme antal ringer og spørger hvorfor de ikke har fået medlemsbladet. Hver gang kontrolleres postadressen, som naturligvis er korrekt og i et par tilfælde oplyser medlemmerne, at DAO da leverer morgenavisen til selvsamme adresse, så hvorfor kan de så ikke leverer breve? Hver gang vi skal eftersende returnerede/manglende medlemsblade koster det foreningen 2-300 kroner ekstra i porto. Vi har en digital udgave af bladet, men da mange af medlemmerne er +75, så er det ikke alle der har en computer/tablet/smartphone og en e-mailadresse. Mange aner ikke en gang hvad det er :-)

0
0
OV2B
06/07/26, 15:50

Hej Alle...! Jeg tror at jeg har fundet fejlen, som IKKE er en fejl - men ren dumhed fra min side ! Ser I - jeg har ved bestilling af DXCC-diplom valgt at betale for ALLE QSO'er på ALLE bånd, som ikke allerede var QSL...! Det betyder, at jeg har betalt ARRL for en del QSO'er, som er ændret til QSL (og det koster lidt pr. QSO) Dette er medvirkende til at "bagatelgrænsen" overskrides, og derfor skal jeg betale..... Altså - fejlen ligger hos MIG, og ikke andre..! Måske det giver mening for andre, så pas på hvordan du bestiller certifikater fra ARRL :-)

0
0
Verner OZ9XU
06/07/26, 15:56

Hej igen Det tror jeg ikke er årsagen. ARRL plejer at sætte værdien til 1$ og det er det du betaler importmoms af, dummebøden til PN er fast uanset beløb.

0
0
OV2B
06/07/26, 18:42

Hej Verner. Det tør jeg ikke sige JA eller NEJ til...det kan jeg oplyse når rørposten lander på (forhåbentlig) min QTH.. Jeg ved bare, at jeg (dum som jeg har været) har betalt for at få en masse QSO'er til at blive QSL....og det koster jo - uanset hvad. Spørgsmålet er så, om det kan betale sig at gøre det over flere gange - jeg tvivler, da der jo er et "fee" for hvar application.....! Nå, af skade bliver man klog, men sjælden rig.... :-) Kan jeg bidrage med noget, som kan gøre det billigere for andre, vender jeg naturligvis tilbage - ellers anser jeg tråden for lukket og slukket, og takker for diverse bidrag - både "offentlige" og "Private beskeder".. God aften til alle - især SKAT og PostNord - i må jo have nogen der læser med, med de takster vi andre bidrager med :-) //Lau

0
0
OZ0J
08/07/26, 02:54

hej Problemet med ARRL og deres diplomer har eksisteret i nogle år. ARRL har formentlig sat en toldblanket på røret med en værdi, og så bliver den vurderet som noget andet end et brev og dokumenter. Der er fra 1/7 indført en bagatelgrænse på DKK 0,01, dvs. at ALT (undtaget breve) er nu både moms og toldbelagt. Det koster ca. DKK 22 pr. toldkode + et gebyr for at lave indfortoldningsdokumenter, og det er det, I betaler PostNord for at lave. Prisen er den samme uanset værdien af det importerede. Om landsforeningerne inden for EU kan få ARRL til at lave deres procedure om et vist tvivlsomt. Og indtil nu har det vist kun været Danmark (læs PostNord), der tager alt fra udlandet og fortolder lidt som det passer dem. Jeg har tidligere kæmpet med PostNord og QSL kort fra lande uden for EU, når de har været sendt til EDR HQ. Som regnskabsfører for EDR får jeg gerne rykkeren - men alt andet af dokumenter m.v. forsvinder enten hos PostNord eller DAO. Her er Danmark vist det eneste land inden for EU-unionen, der har det problem. Men med de nye regler (for at stoppe Temu m.fl.), så kan det måske blive værre. Vi kan takke de europæiske politikere for at have indført denne "dummebøde". Personligt tvivler jeg på, at det stopper Temu, Ebay, Amazon m.fl., men det går så ud over noget andet. 73 Jørgen, OZ0J

0
0
OZ5TZ
09/07/26, 09:09

Håber ikke jeg modtager mange postkort fra familien i USA, det kan hurtigt blive dyrt Mvh Tonny

0
0
OZ0J
09/07/26, 09:54

breve og postkort er undtaget - endnu. ARRLs diplomer i rørpost bliver taget tolden på grund af deres toldlabel. 73 Jørgen OZ0J

0
0
Verner OZ9XU
09/07/26, 10:30

Måske skulle ARRL begynde at udstede DXCC som PDF og sende den via e-mail. Billigere for både ARRL og os andre, og sikkert en mere sikker levering. Bliver nok svært, da ARRL er yderst konservativ :-)

0
0
OZ0J
09/07/26, 10:34

Hvordan vil du så sikre dig mod falske kopier? Det er nok mere årsagen end en konservativ politik

0
0
Verner OZ9XU
09/07/26, 10:39

Hej Jørgen Ja, det er naturligvis korrekt at der måske kunne opstår et problem der, men CQ har da gjort det med WAZ og WPX diplomerne og jeg har ikke hørt noget om falske kopier der. Men det er selvfølgelig ikke noget man taler højt om, hvis man fremstiller en falsk kopi :-)

0
0
OZ0J
10/07/26, 08:37

hej Verner At WAZ dipolomet nu er en fil, er nyt for mig. Jeg fik et for nogle få år siden, og det tog 18 måneder og kom med posten. WPX har jeg opgivet, det koster for mange $$ at få.

0
0
Verner OZ9XU
10/07/26, 10:13

WAZ med OZ9XU og 5P5Q kom med posten, hvorimod OV5O kom som PDF. WPX kom alle 3 som PDF, som dog kun er grunddiplomet. Som du skriver, så er det mange $ til både ARRL og CQ man skal af med, så det er også opgivet hos mig m.h.t. opdateringerne for begge diplomer. Det samme gælder DXCC. Jeg synes at 8 bånds DXCC (10-80m) med alle 3 kaldesignaler er rigeligt, så ikke flere penge den vej. Ellers får jeg det gule kort af min bankrådgiver.

0
0
OZ6MM
12/07/26, 06:27

Hvad siger DAO's kundeservice til sagen? Jeg fik en dag et par breve til mine naboer (den samme "Fiber leverandør", som ville have kunder) i min postkasse. Jeg kunne sagtens ekspedere brevene selv, men ville lige minde buddet om at læse på kuverterne. Det tog kundeservice meget seriøst og tilbød at hente brevene hos mig. Jeg har intet dårligt at sige om DAO, tværtimod. Det er skønt at breve og pakker er leveret når man vågner.

0
0
Verner OZ9XU
12/07/26, 08:09

Hej OZ6MM Det er da herligt, at du ikke har nogle problemer, helt fint. Som jeg også skrev i det tidligere indlæg, så har vi problemer med et medlemsblad i foreningen, hvor der hver gang kommer et par håndfulde blade retur med påskriften "Adressen forkert". Vi kontakter naturligvis de medlemmer det går ud over for at få adressen konfirmeret og hver gang er adressen korrekt. DAO siger, at de ikke kan levere forsendelsen, hvis adressen ikke er i deres it-system, men til flere af medlemmerne leverer de også en avis og den kommer fint igennem, med selvsamme adresse. Så et eller andet er galt, enten med deres it-system eller deres budes evne til at læse. I P&T's dage kunne man sende et brev til "Livets vej" (Tagensvej i København), som kom frem uden problemer. Livets vej hedder den i folkemunde fordi den starter ved Rigshospitalets daværende fødeklinik og ender ved daværende Bispebjerg krematorium.

0
0
OZ0J
13/07/26, 05:37

Verner din forenings blade er nu "småtterier" jf. DAO https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dao-klager-over-forsinkede-breve-er-faldet-fra-15.000-til-taet-paa-nul/11232005

0
0
Verner OZ9XU
13/07/26, 08:41

Hej Jørgen OK, men det kan jo også skyldes, at folk benytter andre firmaer til omdeling af deres brevpost, f. eks. er GLS også begyndt at distribuerer brevpost. Men det kan jo også godt være, at DAO endelig har "fået fingeren ud", vi får se til august, når næste medlemsblad skal sendes. Ellers hyg dig i tordenvejret :-)

0
0
Log ind for at svare