Nye funktioner til DX-cluster

Verner OZ9XU
19/07/26, 17:27

Christiane har oprettet nye funktioner til DX-clusteret. Indstillingerne bliver nu gemt i browseren. Det betyder, at hvis du tilgår BG fra en anden computer/browser, så får du ikke indstillingerne med. Du kan nu vælge de bånd og den mode som du mest er interesserede i, f. eks. HF (1,8-30 MHz) og CW. Du kan også vælge flere bånd, f. eks. 6, 4 og 2m. Indstillingerne indlæses hver gang du logger på BG. Så nu får du kun de spots du er interesserede i, også i blokken på forsiden. Funktionen er lyntestet og det virker OK. Edit 19:53. Det virker også selv om man ikke er logget ind.

0
0
Verner OZ9XU
19/07/26, 21:06

Endnu en funktion tilføjet: Nye spots markeres med grønt og en grøn prik i UTC-tiden. Markeringen vises i et stykke tid (op til ca. 1 minut). Der er ingen markering i blokken på forsiden

0
0
Verner OZ9XU
20/07/26, 07:22

Nu kan man også vælge 1 eller flere modes, som man synes er mest interessante og dermed udelukke dem som ikke er.

0
0
Christiane
20/07/26, 15:56

Så er der mere nyt til alle DX'ere: 1) DX Clustereet har fået et meracator-kort, der viser de nyeste spots 2) Man kan nu vælge flere modes 3) De nyeste spots er markeret 4) Man kan nu INDRAPPORTERE direkte fra siden 😊 Især den sidste funktion trak tænder ud men jeg tror det virker nu. Test det gerne grundigt af, hvis du har et gyldigt kaldesignal. God fornøjelse ☀️ Chistiane

0
0
Verner OZ9XU
20/07/26, 16:08

Virker nogenlunde. Når man har klikket på send, står dialogboksen i lang tid før den lukker, ca. 10-15 sek. Når man spotter OV5O (også mit call), kommer landet (Danmark) ikke med, Eller nydelig tiltag.

0
0
Christiane
20/07/26, 16:34

Virker nu (tror jeg nok) 😊

0
0
Verner OZ9XU
20/07/26, 16:42

Svar via PM

0
0
Verner OZ9XU
20/07/26, 18:34

Nyt tiltag på DX-clusteret: For at bruge DX-clusteret til at spotte, skal man nu først indtaste sit/sine kaldesignal(er) i brugerprofilen.

0
0
Christiane
21/07/26, 10:56

En bruger på FB har forespurgt til SSH på BG's DX Clsuter. Giver det mening? Er der nogen der synes at det er en sk... gode idé? Det kunne være en spændende udfordring men kun hvis det vil blive brugt. Lad høre...

0
0
Verner OZ9XU
21/07/26, 11:18

Hmm! Jeg troede ellers jeg var inde i alle begreber vedr. DX-cluster, hi hi. Hvad er SSH ?

0
0
Christiane
21/07/26, 11:20

Secure Shell (SSH) is a cryptographic network protocol designed for secure communication over an unsecured network. It is primarily used for remote login and command-line execution, replacing older, less secure protocols like Telnet and rlogin. 😊

0
0
Glenn OZ1HFT
21/07/26, 11:24

Vedkommende bør vel uploade via?: https://log.jo30.de/index.php/user/login Hvis det skulle være: ssh bruger man normalt ikke til upload af fx dx-data - https vil nok være bedre?

0
0
Verner OZ9XU
21/07/26, 11:25

OK, men jeg kan ikke lige forbinde det med DX-cluster, men hvis det gør "tilværelsen" på clusteret sikre, så gerne for mig. Edit 14.54: Hvad er formålet? Gerne skåret udi pap, bøjet i neon og hældt ind med skeer.

0
0
OV2B
21/07/26, 16:30

Hej Christine. Du søger feedback, så hermed mine meninger. Jeg vil ikke komme til at benytte hverken cluster, call- opslag eller andre funktioner på BG, udover forum og køb/salg. Personligt syntes jeg at disse muligheder (som er flot præsenteret og integreret), er spild af din/BGs tid... Jeg tror at alle Radioamatører der benytter BG, har egne referencer for opslag og cluster info. Jeg vil som nævnt ikke selv benytte mig af disse af BG tilbudte "ydelser", men det er der sikkert mange andre der vil. God aften. //Lau

0
0
Christiane
21/07/26, 17:29

Tak og helt ok. Ikke alt har interesse for alle. For nogen har det og om ikke andet så er det sjovt at lave nyt og det er tilfredsstillende at få det til at spille - det hele. God fornøjelse 🌞

0
0
Glenn OZ1HFT
21/07/26, 18:52

Hej Christiane Jeg forsøger at tilføje mit call under min profil (DX cluster), men det vil den ikke. Den skriver: "Angiv først postnummer på din profil, før du tilføjer kaldesignal." Men jeg havde forinden et gemt postnummer.

0
0
Christiane
21/07/26, 19:04

Prøv lige med ctrl+F5 og så forsøg igen. Har lavet en lille rettelse.

0
0
Verner OZ9XU
21/07/26, 19:17

Skulle lige til at skrive om det samme, men du har rettet det, fint.

0
0
Verner OZ9XU
22/07/26, 14:08

Hej Lau Kan godt følge dig med dine synspunkter. BG's DX-cluster kommer til at blive en sekundær eller backup cluster for mig. Nu har jeg godt nok været Christiane behjælpelig med lidt af hvert omkring BG's DX-cluster, især sikkerheden, MEN..... Det cluster jeg vil bruge, og altid har brugt, er og bliver det som er indbygget i Hamradio de Luxe. Den har adskillige fordele fremfor "et eksternt DX-cluster". 1: Et dobbelt-klik på et spot og radioen skifter til spottes frekvens og mode, kan endda sætte radioen i split, hvis spottet indeholder "QSX" i kommentarfeltet. 2: HRD clusteret kan se om jeg har kørt den spottede station på det spottede bånd, eller kørt og bekræftet. Clusteret og logbogen læser hinanden. 3: Mulighed for "server-side" filtre, f. eks. kan man i weekender afvise spots på de bånd hvor der køres contest, med en enkelt kommando. Eller man kan udelukke spots på frekvenser/modes man ikke gider se på, Udelukke spots på stationer fra et eller flere bestemte lande og meget meget mere.

0
0
OV2B
22/07/26, 15:27

Hej Verner. Jeg har (naturligvis, og som altid) fulgt tråden tæt :-) Jeg er SÅ enig med dig i dine 3 punkter...! For at være enig i alle punkter, kræves det dog at man benytter HRD (hvilket jeg jo, som du ved, også gør) Jeg har stadig stor glæde af dine "lektioner" vedr. DX Cluster Commands, som jeg havde (og stadig har !) stor glæde af dengang i 2022 :-) At jeg er lidt tilbageholdende vedr. brug af de ydelser som BG tilbyder, skal bestemt ikke misforståes !!! Jeg syntes at det er nogle SUPER fede tiltag/tilbud som BG implemterer - bliv endelig ved med det !! Min tilgang til brugen af disse "serviceses" er dog, at jeg allerede har de fornødne informationer (spots, QRZ-info osv), og at jeg ikke har brug for mere.. Jeg opdagede faktisk, at jeg var "registreret" som bruger hos HAMQTH.COM....!! (som BG linker/linkede til) Jeg kender ikke til dette medie/hjemmeside, men de havde dog mine oplysninger om QTH, mail osv.... DET er skræmmende...! Jeg nævnte (på føfligste vis, naturligvis) udfordringen for Christanie, som omgående slettede mine data fra opslag via BG (tak for det, Christanie) Hvorfra HAMQTH.COM har mine oplysninger fra, må guderne vide - det er bare (i min verden) lige så utilstedeligt at ens data bliver hentet fra "myndighedernes hjemmeside" og brugt til det man nu har lyst til....lidt på samme måde som "QTH-LISTEN", som florerer i diverse amatørkredse... Den overholder heller ikke GPDR ! Verner - undskyld for mit sure opstød - jeg er trods alt enig med dig vedr. DX-Cluster, HRD osv :-)

0
0
Verner OZ9XU
22/07/26, 15:56

Det er ikke sure opstød, men din holding som er lige så meget værd som alle andres. HAMQTH.COM er jeg også på, uvist hvordan, men går ud fra at de henter info fra QRZ.COM. Da det er offentlige info, som regel lagt ind af en selv (QRZ.COM) så er der næppe noget ulovligt i det, men jeg har heller aldrig forstået, hvorfor det skal deles på alle mulige sites man ikke kender noget til. Bare det ikke komme på fjæset (facebook) eller andre asociale medier, for så bliver jeg sur, hi hi Edit 18:04: Ups jeg er ikke på HAMQTH.COM, tog fejl af den og en anden, sri.

0
0
Log ind for at svare