Det er vist tydeligt for alle, at vi lever i urolige tider pt. Selvom regeringen endnu ikke har været ude og anbefale at vi skal være preppere og sørge for mad, vand, el og radio til nogle dage i tilfælde af krig eller lign, så har de anbefalet det i Sverige og vistnnok også i Norge.<br /> Mon ikke der kommer noget tilsvarende anbefaling i DK på et tidspunkt... det lader ihvertfald til at danske preppere har vind i sejlene - noget som godt kunne pårkvirke det politiske landskab i DK.<br /> <br /> https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-02-preppere-fylder-skabe-med-frysetoerret-mad-og-vanddunke<br /> <br /> Jeg tænker på, om vi som radioamatører kan bruge dette som løftestang med et decideret krav på at få lov til at sætte en udvendig antenne op - uanset kommunale regler og andre forhindringer. Hvis kommunikationen ryger pga. hybridkrig og hackning af elforsyningen eller andet vil bla. radioamatører kunne være til hjælp. Jeg ved at EDR arbejder hårdt og prioriterer dette område og jeg tænker at truslen fra øst, som vi oplever pt, måske kan være med til at sætte skub i tingene. <br /> <br /> Jeg ved godt at emnet har været vendt mange gange og RABOS og nødradio mv. ofte er "sablet ned", men jeg tænker på at vi er i en anden situation nu pga af de stigende spændinger og trusler fra øst.<br />