En stor radiotekniker er ikke mere; OZ1PL er Silent Key.<br /> <br /> Poul er nok ikke så kendt blandt yngre radioamatører, og vi skal også et stykke tilbage i tid: OZ1PL havde sin første artikel i OZ i november 1954 om en 100 watt 2 meter sender. Siden gik det videre med endnu en et-rørs 2 meter sender i OZ juni 1960.<br /> <br /> Så, i august OZ 1965: Den første rapport og beskrivelse af OZ1PLs månereflektionforsøg på 70 cm som den første i Danmark. En stor præstation, selv om modstationen var KP4BPZ, der anvendte Arecibo radioteleskopet, der på det tidspunkt var verdens største parabol – noget senere kendt fra James Bond og Goldeneye-filmen. OZ1PLs station var en 8 meter parabol bygget på en militær radarvogn i Rude skov, senere overgået til Meteorologisk institut med Asger Lundbak, som mange sikkert husker, til nedtagning af satellitvejrkort.<br /> Senere fulgte artikel om beregning af dopplerforskydning ved månereflektion, sluttende i 1970 med efterlysning af interesserede til at overtage forsøgene i Rude Skov. Mange år senere spurgte jeg Poul, om senderen stadig var klar? Jaeh, det var den. Er den kraftig? Jaeh, "den kan fløjte kilowatt-proppen i Bird’en i bund!"<br /> <br /> Professionelt kom det også til at handle om radio: Efter civilingeniøreksamen startede Poul naturligt nok hos LL, Linnet & Laursen, og efter at det danske radio/tv boom var slut, blev det til nogle år som udviklingsingeniør i flere danske mobilradiofirmaer, hvor Poul især blev kendt som konstruktør af faselåste kredsløb, en dengang ret ny teknik til dette brug, hvor det kom til at erstatte mange krystalstyrede kanaler.<br /> <br /> Jeg fik selv fornøjelsen af at arbejde sammen med Poul hos firmaet Gorm Niros A/S, hvor mange gode og mindre gode ideer blev udvekslet mellem os. Nærmest naturligt var et af emnerne ’den ultimative HF modtager’, som vi startede på at konstruere.<br /> <br /> Det blev desværre aldrig til noget. Ligeledes nåede jeg heller ikke at interviewe OZ1PL til min forhåbentlig kommende bog om den danske mobilradioindustri. Men mindet står stærkt.<br /> <br /> En stor radiotekniker er ikke mere. Mine tanker går til familien, hvor tabet er størst. Poul blev 86 år.<br /> <br /> Æret være OZ1PL Poul Linnets minde.<br /> <br /> 73, OZ7S Sven