<br /> Hejsa.<br /> <br /> Jeg er som en del andre også gået i gang med at bygge et par HB9CV eller flere antenner.<br /> <br /> Jeg leder på nettet og finder lidt omkring bygning af denne antenne, faktisk så jeg kan bygge en 2 element. <br /> <br /> Jeg synes dog ikke jeg finder en mere komplet gennemgang eller beregninger hvis jeg <br /> ønsker at bygge udgaver med flere elementer.<br /> <br /> Der må være nogle faktorer man kan bruge til at beregne afstand mellem elementerne, altså <br /> (faktor) / frekvens = afstand. (faktor2) / frekvens = afstand 2 osv….<br /> <br /> Ideelle diametre på elementer og bom?<br /> <br /> Jeg har læst at diameter på elementer og bom ikke er så kritiske på denne antennekonstruktion ift. yagi-uda. Alligevel er der folk der anbefaler bom på 15*15cm og elementdiameter på 8mm til VHF. <br /> Til UHF anbefales en bom af 8-10mm og element diameter på 3mm.<br /> <br /> Hvor kan jeg finde information og gerne beregninger på materialernes tykkelse?<br /> <br /> Fasning er det vigtige i denne konstruktion, hvad kan påvirke denne? Jeg tænker på tolerancer <br /> i de fysiske dimensioner?<br />