Hej derude…. Jeg ser, at der er en annonce her på BG, hvor en Yaesu FT3100 sælges. Det er der for så vidt intet odiøst i. Men grunden til salget gør mig ked af det. Der står nemlig at salget skyldes at Fredericia afdelingen lukker ned og det er trist. Min fornemmelse er, at der ikke er særlig mange medlemmer i de forskellige lokalafdelinger efterhånden. Det er de samme få radioamatører, der er tilbage og udviklingen står stille. Man mødes, sidder på en stol spiser ostemadder og drikker kaffe og det er det – provokerende skrevet med et glimt i øjet 😊 Derudover hører vi igen og igen, at vi bliver færre og færre radioamatører på landsbasis og nærmest hver måned står der i EDR Posten at kurven er nedadgående og der mangler hænder, og hvad vi kan gøre for at tiltrække nye radioamatører og shape the future. OZ7AMG Amager afdelingen, hvor jeg selv er medlem er helt anderledes. Her er vores medlemstal steget nærmest eksponentielt de senere år. Sidste torsdag alene kom der 5 nye medlemmer – ja du læste rigtig 5!! Vi er efterhånden så mange, at vores lokaler er blevet for små, og vi kan næsten ikke være der alle sammen på en klubaften. Det er ligefrem et luksusproblem. Altså bør man nok bredere kigge på denne afdeling og empirisk undersøge, hvad det er den kan, som andre lokalafdelinger ikke kan. Jeg mener at der er flere grunde til at OZ7AMG´s succes. For det første er alle velkomne og nye medlemmer bliver altid budt hjerteligt velkommen og vist rundt af vore gode formand OZ5DM, David. Derudover har klubben favnet alt det nye, som er det, der starter nysgerrigheden hos kommende radioamatører. Fx PMR radio, Meschcore / Meschtastic, Prepper miljøjet, X-bånd repeater mv. som b.la. er nogle af de områder, vi har fået mange nye medlemmer fra. Det er ikke nødvendigvis hardcore HF og CW som starter interessen hos unge mennesker. Endvidere er der startet en meget succesfuld fredags ring qso op hvor gode medlemmer med stor entusiasme fører os alle igennem og der bliver testet på flere forskellige bånd. Se her: https://fm-simplex-ringen.webnode.dk/ Når alt dette er skrevet, så er stemningen altid hyggelig, ingen er over, ingen er under, og der er ingen klikedannelser, og vi hjælper alle hinanden. Der er rigtig mange forskellige kompetencer, interesser, mange forskellige livsstile og forskellige aldre. Det er også det, som gør det superfedt og giver rigtig meget dynamik i klubben. Alle må bruge de radioer de har lyst til, der skal ikke først spørges om lov, og der er ingen vagthavende med et messingskilt om halsen, der holder øje. Jeg synes, at ansvarlige fra EDR bør række ud til vores formand OZ5DM og få lavet et interview om hvad det er vi gør så godt – udover det jeg allerede har beskrevet – og dermed lave en artikel til OZ om successen, måske det kan inspirere andre afdelinger til at se lidt fremad og tiltrække nye friske kræfter efter samme opskrift. Mvh Per OZ1KNJ