Planen er at skrive en opdateret artikel i OZ senere på året, men da flere og flere spørger til mine erfaringer, kommer der et kort resume her: Midt i august 2026 har stationen kørt i 5 år, og jeg er blevet mange erfaringer rigere. Erfaringer og løsninger af problematikker, der både har krævet ændringer og udbygninger. Den dårlige internetdækning på Langeland har været det største problem. Jeg forsøgte med 5G på mobilnettet, både hos TDC og Mobil 3, men resultatet var lige dårligt hos begge operatører: 3,2 km til den nærmeste mast, stærkt svingende signalstyrker og deraf stærkt varierende latenstider. Heldigvis kom jeg i kontakt med OZ1DNG Knud, der foreslog at etablere en VPN-forbindelse fra en fiberlinje ikke så langt fra stationen. Indrømmet, jeg var meget skeptisk i begyndelsen, for jeg er ikke ekspert i it (jeg er mere til antenner og transmissionslinjer). Men Knud fik mig overtalt, og tænk: Nu fik jeg samme IP-adresser i stationen og hjemme på min bopæl. Så langt så godt. Det viste sig imidlertid, at et 5 GHz WiFi link undervejs fra fiberlinjen til stationen var ustabil, der kom "hakker" i lyden fra transceiveren. Til sidst kom Knud frem til, at der måtte være en fejl i den ene (eller begge) 5 GHz TP-Link paraboler. Det blev besluttet at erstatte 5 GHz WiFi linket med et 60 GHz link, hvilket kunne gøres, fordi signalvejen kun er godt hundrede meter. 60 GHz linket blev etableret, og siden har stationen kørt "som en drøm". Der er aldrig "hakker i lyden", og under kraftige regn/hagl/snebyger skifter de to 60 GHz enheder automatisk om til 5 GHz og tilbage til 60 GHz. Omskiftningen varer ca. 0,5 sekund. Remote stationen strømforsynes primært fra solceller, der oplader et 24 V DC/270 Ah batteri af bly GEL typen. Batteriet (sat sammen af flere mindre 12 V DC/90 Ah batterier) har nu kørt i knap 5 år, og jeg er spændt på, hvornår det er færdigt. Derfor tumler jeg lidt med planerne om at erstatte bly GEL med LiFeSO4. Det bliver ikke helt uden problemer, da der ikke er varme i stationen og LiFeSO4 batterier ikke kan oplades ved lave temperaturer. OZ1DGN Knud er en ægte radioamatør, der lægger alt til side for en hjælpe en medamatør, der ikke har helt styr på it-teknologien. Tak Knud! Skriv hvis du har spørgsmål og kommentarer til denne tråd. Vy 73 de OZ8ZY Jørgen