Sidste nyt om OZ8ZY's remote station

Jørgen
29/06/26, 09:53

Planen er at skrive en opdateret artikel i OZ senere på året, men da flere og flere spørger til mine erfaringer, kommer der et kort resume her: Midt i august 2026 har stationen kørt i 5 år, og jeg er blevet mange erfaringer rigere. Erfaringer og løsninger af problematikker, der både har krævet ændringer og udbygninger. Den dårlige internetdækning på Langeland har været det største problem. Jeg forsøgte med 5G på mobilnettet, både hos TDC og Mobil 3, men resultatet var lige dårligt hos begge operatører: 3,2 km til den nærmeste mast, stærkt svingende signalstyrker og deraf stærkt varierende latenstider. Heldigvis kom jeg i kontakt med OZ1DNG Knud, der foreslog at etablere en VPN-forbindelse fra en fiberlinje ikke så langt fra stationen. Indrømmet, jeg var meget skeptisk i begyndelsen, for jeg er ikke ekspert i it (jeg er mere til antenner og transmissionslinjer). Men Knud fik mig overtalt, og tænk: Nu fik jeg samme IP-adresser i stationen og hjemme på min bopæl. Så langt så godt. Det viste sig imidlertid, at et 5 GHz WiFi link undervejs fra fiberlinjen til stationen var ustabil, der kom "hakker" i lyden fra transceiveren. Til sidst kom Knud frem til, at der måtte være en fejl i den ene (eller begge) 5 GHz TP-Link paraboler. Det blev besluttet at erstatte 5 GHz WiFi linket med et 60 GHz link, hvilket kunne gøres, fordi signalvejen kun er godt hundrede meter. 60 GHz linket blev etableret, og siden har stationen kørt "som en drøm". Der er aldrig "hakker i lyden", og under kraftige regn/hagl/snebyger skifter de to 60 GHz enheder automatisk om til 5 GHz og tilbage til 60 GHz. Omskiftningen varer ca. 0,5 sekund. Jeg fandt derefter ud af, at der var en måned tilbage af reklamationstiden på 2 år, jeg reklamerede til leverandøren (AV-cables) og klagede over, at de to 5 GHz paraboler var defekte. Et hurtigt svar gav mig ret, og 16 dage efter fik jeg hele købsbeløbet for parabolerne retur: Kr. 3090! Remote stationen strømforsynes primært fra solceller, der oplader et 24 V DC/270 Ah batteri af bly GEL typen. Batteriet (sat sammen af flere mindre 12 V DC/90 Ah batterier) har nu kørt i knap 5 år, og jeg er spændt på, hvornår det er færdigt. Derfor tumler jeg lidt med planerne om at erstatte bly GEL med LiFeSO4. Det bliver ikke helt uden problemer, da der ikke er varme i stationen og LiFeSO4 batterier ikke kan oplades ved lave temperaturer. OZ1DGN Knud er en ægte radioamatør, der lægger alt til side for en hjælpe en medamatør, der ikke har helt styr på it-teknologien. Tak Knud! Skriv hvis du har spørgsmål og kommentarer til denne tråd. Vy 73 de OZ8ZY Jørgen

0
0
OV2B
29/06/26, 11:32

Hej Jørgen, og bestemt også Knud. Hvor er det herligt med en opdatering, og - ikke mindst!, at Knud har bidraget til en brugbar løsning.....stor respekt herfra. Jeg glæder mig meget til at læse din artikel. //Lau

0
0
OZ0JX
29/06/26, 16:54

Hej Jørgen imponerende setup, tak for qsoen for nogle dage siden :) VH Søren OZ0JX

0
0
Knud Christiansen
02/07/26, 10:10

Et par supplerende bemærkninger: 5GHz parabol sættet kæmpede først med "radar detection" der lyttes og flyttes kanal, måtte nedsætte wifi rate ellers løb den "tør" for mulige kanaler. Nu gik det nogenlunde stabilt og efter der indførtes reboot af 5GHz enhederne hver nat blev det ret stabilt. Stadig opstod der periodisk problemer med FLEXradioernes audio stabilitet, uden at netværks analyse viste udfald på linien. Da der er flere link elementer inde i billedet hjemme fra Jørgen og ud til Flex'er var der flere potentielle fejl kilder. Efter en del forsøg via mit "service" link ud til remoten (Jeg sidder på Als og linker ind til systemet på flere måder), fik jeg sandsynlig gjort at 5GHz wifi linket var synderen selv om at det ikke direkte kunne påvises. Der til skal det også siges at FLEX radioernes stream protokol ikke er det mest robuste. 60G enhederne (med 5GHz backup link) er fra Mikrotik, blot til advarsel, det er "nørd" brugerflader ikke for almindelige mennesker. Men teknisk virker det godt, hurtigt (1Gbps netto rate, 0.5mS latens) og skift mellem 5G backup sker stort set umærkeligt og er kun forekommet 1 gang indtil videre i et skybruds regnvejr. ganske kortvarigt. Interessant at prisen er næsten den halve af 5G parabol sættet.

0
0
Preben Lind
03/07/26, 21:15

Tak for dit indlæg Jørgen, jeg er selv i gang med at få en remote station godt luften i det sønderjyske, og er også udfordret på internet (surprise) Kan du eller Knud fortælle lidt mere om tilkobling til den fiberlinie, hvor har du købt adgangen mm Venligst OZ0ZZ / Preben Lind

0
0
Knud Christiansen
04/07/26, 05:26

Hej Preben. Fiber linien er hos udlejer af jordstykket. Det er en standard Norlys privat adgang, der er så koblet en router bagved udlejer's router så Jørgen og udlejer net er adskilt. Hvis jeg husker rigtig forsøgte Jørgen at få Norlys til at lave en separat fiber adgang men det ville de ikke. Prøv at fortælle om dine muligheder på stedet, energi, afstand etc

0
0
Jørgen
04/07/26, 07:41

Hej Preben Velkommen i "Remote-klubben". Ja - der er nogle udfordringer, når man vil køre remote. Den største udfordring er at få et stabilt internet, og det lykkedes for mig takket være en venlig udlejer (han er også radioamatør, OZ6MJ Mads og kører kun FT8). Der er fiberlinje i vejen ca. 200 meter fra min station, men Norlys vil ikke koble mig på. Hvorfor ved jeg ikke. Jeg kan kun anbefale OZ1DNG Knud som din mentor. Hans indsats kan og vil jeg ikke undvære. Vy 73 de OZ8ZY Jørgen

0
0
Preben Lind
04/07/26, 13:09

Hej Knud og Jørgen, Jeg har kørt lidt via 4g modem, det har fungeret rimeligt, men der er lidt forsinkelse. Jeg kan ikke få fiber eller adsl her, desværre. Har overbmvejet om jeg ikke skulle gå på nabo visit og se om jeg kunne få lot til at koble mig på en fiber et eller andet sted med sådan mikrobølge links. Dem vil jeg lige kigge lidt på, har du evt et link @ Knud ?

0
0
Knud Christiansen
04/07/26, 13:36

https://mikrotik.com/product/wireless_wire_cube_pro Hvad er din internet adgang i den anden ende ?

0
0
Preben Lind
04/07/26, 14:26

Der har jeg fiber fra yousee, det fungere umiddelbart ok. Jeg lurer lige lidt på det Microtik - tak ;-)

0
0
Knud Christiansen
04/07/26, 14:30

Det skulle nok gå...generelt er der en lav latens mellem fibernet udbyderne. Så gå du ud og stem dørklokker med en seddel i post kassen 😉

0
0
Log ind for at svare