Forleden var jeg inde på RBN (Reverse Beacon Network), Det er, som det sikkert er de fleste bekendt, et system af ubemandede modtager stationer rundt om i verden, som lytter på båndene og registrerer, når en station kalder CQ. Når systemet hører et CQ bliver det vist på RBN hjemmesiden med angivelse af modtagerens call og placering, samt hvor stor signalstyrken er. Efter at have leget lidt med systemet prøvede jeg at søge på forskellige OZ call og fandt at min ”DX makker” OZ1OXQ (Vagn har gennem tiden været flittig til at briefe mig, når der var en god DX station i luften) havde været aktiv. Han var indenfor de sidste dage rapporteret flere gange på både 80, 20 og 10 meter. Nu vidste jeg, at Vagn i flere måneder ikke har været aktiv pga. indlæggelse på sygehus, operation og efterfølgende genoptræning, så jeg ringede dagen efter til ham for at ønske tillykke med ”hjemsendelsen” Det viste sig desværre, at Vagn fortsat var beboer på et genoptrænings center i Rønne, og at han følgelig ikke havde været i luften på de pågældende bånd. Vagn oplyste mig i øvrigt om, at han gennem flere år, har oplevet at blive rapporteret på RBN på trods af, at han ikke havde været i luften. Nu tror jeg ikke – på trods af overskriften på denne tråd – at overnaturlige hændelser kan være forklaringen på ”falske” rapporter på RBN. Til gengæld rækker min fantasi ikke til at finde en nogenlunde fornuftig årsag til, at man benytter en anden amatørs kaldesignal på RBN. Måske andre har et bedre bud; men kan det være andet end en psykisk forstyrret person, når man over en længere periode opfører sig sådan? Vy 73 OZ8XW Flemming