Spøgelser på Reverse Beacon Network?

oz8xw
25/06/26, 19:01

Forleden var jeg inde på RBN (Reverse Beacon Network), Det er, som det sikkert er de fleste bekendt, et system af ubemandede modtager stationer rundt om i verden, som lytter på båndene og registrerer, når en station kalder CQ. Når systemet hører et CQ bliver det vist på RBN hjemmesiden med angivelse af modtagerens call og placering, samt hvor stor signalstyrken er. Efter at have leget lidt med systemet prøvede jeg at søge på forskellige OZ call og fandt at min ”DX makker” OZ1OXQ (Vagn har gennem tiden været flittig til at briefe mig, når der var en god DX station i luften) havde været aktiv. Han var indenfor de sidste dage rapporteret flere gange på både 80, 20 og 10 meter. Nu vidste jeg, at Vagn i flere måneder ikke har været aktiv pga. indlæggelse på sygehus, operation og efterfølgende genoptræning, så jeg ringede dagen efter til ham for at ønske tillykke med ”hjemsendelsen” Det viste sig desværre, at Vagn fortsat var beboer på et genoptrænings center i Rønne, og at han følgelig ikke havde været i luften på de pågældende bånd. Vagn oplyste mig i øvrigt om, at han gennem flere år, har oplevet at blive rapporteret på RBN på trods af, at han ikke havde været i luften. Nu tror jeg ikke – på trods af overskriften på denne tråd – at overnaturlige hændelser kan være forklaringen på ”falske” rapporter på RBN. Til gengæld rækker min fantasi ikke til at finde en nogenlunde fornuftig årsag til, at man benytter en anden amatørs kaldesignal på RBN. Måske andre har et bedre bud; men kan det være andet end en psykisk forstyrret person, når man over en længere periode opfører sig sådan? Vy 73 OZ8XW Flemming

0
0
HB9GIM/OV2V/OZ1EQC
26/06/26, 08:05

Hej Flemming Ja jeg er også opmærksom på at Vagns kaldesignal bliver misbrugt. Jeg har haft fornøjelsen af at snakke med "spøgelset" et par gange, men når jeg begynder at spørge indtil forskellige ting som kun Vagn kender, så forsvandt han. Nu har jeg fået en retningsantenne op (1100 meter ASL) her på JN47MC hvis det fortsætter må jeg se om jeg kan finde een eller to OZere som kan være med til at pejle ham. 73 Per HB9GIM

0
0
Skipper
26/06/26, 18:00

Det lyder ikke godt. Min lyst til at blive aktiv på amatørradio er nu på et minimum. At oz1oxq i årevis har været udsat for grov chikane ses da også på andre fora.

0
0
Verner OZ9XU
26/06/26, 19:44

Hej Skipper Du skal ikke tage dig noget af det, kom du bare i gang med radioen. Tossehoveder findes allevegne, desværre også i amatørradio.

0
0
Nadi | OZ7AM
26/06/26, 21:03

Det med OXQ er på ingen måde repræsentativt. Det er blot ligegyldig støj ved få ukendte individers skælvende hånd. Din deltagelse er ønsket -- og den er både velkommen og værdsat!

0
0
OZ0J
27/06/26, 05:52

Mon det har været samme spøgelse, som brugte mit call (PZ5OZ) på 80 meter 30. december 2025? Det var nemlig ikke mig, da jeg stadig havde dagslys på det tidspunkt. Billedet er spots fra RBN

0
0
Skipper
27/06/26, 08:09

Tak for et på alle måder flot indlæg. Jeg har tidligere oplyst at jeg også gennem længere tid har fulgt med på fora relateret til amatørradio. Også der er oz1oxq på en ikke pæn måde nævnt. Tak fordi du mener jeg er velkommen og værdsat på amatørbåndene, Hvorfor skriver du oxq og ikke oz1oxq?

0
0
Skipper
27/06/26, 09:19

Det lyder ikke godt. Det synes som om det er blevet en yndet sport at misbruge andres kaldesignal.Hvad mon er formålet?

0
0
OZ0J
27/06/26, 09:48

Som OZ8XW Skrev: "Til gengæld rækker min fantasi ikke til at finde en nogenlunde fornuftig årsag til, at man benytter en anden amatørs kaldesignal på RBN." Nu var jeg så forbi RBM, og jeg må konstatere, at jeg er blevet rapporteret aktiv i år på CW og RTTY - selvom jeg faktisk ikke har været det. RTTY ved jeg er OZ0JX eller OZ0JD. Hvem der så har "hørt" mig på CW i år, har jeg ingen anelse om. Og formålet er ukendt - dog er det snart blevet kutyme at være "DX-pedition" på større og mindre DX-peditioner som pirat. Det er sikkert heller ikke spøgelser eller andre overnaturlige kræfter.

0
0
Hauge
27/06/26, 10:24

Det er desværre intet nyt i at call misbruges. Det fænomen har eksisteret de sidste 30-40 år. Det er dog blevet værre de senere år. Hvorfor man vælger at gøre og hvad formålet er må stå hen i det uvisse. Det er både på de høje og lave bånd at det passerer. DMR uhf har været belastet af det rigtig meget her på det seneste - ligesom flere analoge repeatere. OXQ har været en torn i øjet på mange igennem flere år af uvisse årsager. Måske det er personligt? Det er i øvrigt heller ikke kun et dansk fænomen. Jeg har læst om samme problematik i flere andre lande. Det er tarveligt og slet ikke godt for noget eller nogen, så her er bare en opfordring til at stoppe det. God sommer allesammen.

0
0
Skipper
27/06/26, 12:36

Direkte rystende læsning fra dig. God weekend i håbet om du opnår gode kontakter.

0
0
Skipper
27/06/26, 12:41

Hvem er OXQ? Jeg er ikke selv aktiv som radioamatør. Dog følger jeg med via en ældre fremragende Collins modtager dog kun på telegrafi. Det synes som om misbruget er tiltaget efter diverse myndigheder har stoppet kontrollen. OZ1OXQ er sikkert en torn i øjet på mange. Hvorfor ved jeg ikke Jeg har som nævnt tidligere fulgt med på fora relateret til amatørradio. På disse ses tydeligt det jeg vil kalde stalking samt tilsvining mod oz1oxq. Det er hovedårsagen til jeg selv ikke bliver aktiv. God weekend.

0
0
Verner OZ9XU
27/06/26, 14:40

Det har eksisteret i al den tid jeg har haft certifikat = 53 år, og sikkert også før. Ganske rigtigt, så er det tiltaget de sidste 15 år og jeg GÆTTER på, at det er DEN DÅRLIGE side af Internettet der har smittet af på amatørradioen. Og nej, det er ikke kun i DK det sker, OT4A, Theo i Belgien er udsat for det samme. Har lige tjekket RBN og minsandten om ikke tossehovedet har været i gang inden for de sidste 4-5 timer.

0
0
Verner OZ9XU
27/06/26, 14:42

Hej Skipper OXQ er kaldesignalet for fhv. vejrstation Danmarkshavn i Grønland. OZ1OXQ har været tjenestegørende på selv samme vejrstation.

0
0
S
Slettet bruger
27/06/26, 15:21

[Indlæg fjernet]

0
0
Skipper
27/06/26, 15:32

Det har jeg nu gjort. Jeg ser at Michael Jensen ivrigt på forskellige fora har omtalt oz1oxq ret nedladende. Jeg læser også at Michael Jensen også benytter andre identiteter på samme fora. Igen jeg er ikke aktiv på amatørradio dog har jeg holdt mig orienteret via fora relateret til amatørradio. Også på privatradio.dk har du udgvet i dig for at være Oz1oxq. Det er vist stoppet. God weekend

0
0
Skipper
27/06/26, 15:34

Tak for info.

0
0
S
Slettet bruger
27/06/26, 15:38

[Indlæg fjernet]

0
0
Skipper
27/06/26, 15:40

Skudt forbi.

0
0
OZ6AI -Asbjørn
27/06/26, 18:08

Hej Skipper. Jeg er fan af Collins -hvilken modtager fra Collins betegner du som "ældre fremragende" - alle Collinsmodtagere er ældre og måske "fremragende"?

0
0
Skipper
27/06/26, 19:04

Hej Asbjørn Min Collins modtager er en 75A - 4A, det er en ældre sag og den er tung, mere end 25 kg som jeg husker det. Skalamæssigt minder den meget om Racal R 17, tror jeg den hedder. Jeg forstår udmærket du er fan af Collins. Oprindeligt var mit ønske en Collins R 399 tror jeg den hedder. Men lige den model er vanskelig at fejlrette hvis skalaproblemer. Jeg er så heldig at jeg modtog et ekstra sæt rør ved købet. Den har tjent mig i mange år. Min har vistnok tidligere tjent i det danske forsvar eller på en dansk kystradiostation.

0
0
S
Slettet bruger
28/06/26, 08:57

[Indlæg fjernet]

0
0
OZ6AI -Asbjørn
28/06/26, 09:08

Hej igen Skipper. Collins modtageren 75A-4 er en amatørmodtager især beregnet til SSB, ikke særlig tung ca.16Kg og næppe brugt af forsvaret eller på kystradiostn. Collins R-399 eksisterer ikke, mon ikke du tænker på R-390 som er en tung 0,5 -30MHz sag på ca 30Kg+. God søndag!

0
0
OZ6AI -Asbjørn
29/06/26, 10:08

Hej igen Skipper. Der er tilsyneladende noget der ikke stemmer med vægt og typebetegnelse af din Collinsmodtager. Kig på typeskiltet - kan det tænkes at det er en 51S-1 modtager?

0
0
Skipper
29/06/26, 19:52

Hej Nadi Hvis det var OZ7AM der blev misbrugt, ville du da også betragte misbruget som ligegyldig støj? MVH Skipper Jeg beklager min sene reaktion til dig, misbrug af andres kaldesignal bør aldrig blive til ligegyldig støj.

0
0
John Brix Jensen
30/06/26, 05:18

Spørgsmålet er hvem der stalker hvem? Vagn er tilbage på Brugtgrej og det skal nok skabe en helvedes masse uro. Vi kan jo håbe på at profilen Skipper bliver fjernet, snarrest, for ellers stikker det af. vh John

0
0
OZ6AI -Asbjørn
30/06/26, 13:16

Hej Skipper. Jeg kan ikke finde en eneste Collinsmodtager der har en skala der ligner skalaen på en Racal R17. Du bruger udtryk "som jeg husker" og "tror jeg den hedder" - læs på typeskiltet så kender vi typen. 73 Asbjørn

0
0
OV2B
30/06/26, 14:24

Hej Asbjørn og "Skipper". Kunne I ikke tage denne snak privat - evt. ved at udveksle mailadresser, inden det stikker helt af og fjerner fokus fra emnet... Beklager mit sure opstød, men lad os nu alle prøve at holde det nye BG fri for den slags... //Lau

0
0
Verner OZ9XU
30/06/26, 15:49

Hej Asbjørn Jeg vover lige pelsen, da emnet ikke hører hjemme i denne tråd. Da jeg for år tilbage hentede min Racal R17 på Fyn, havde han en som lignede Racal'en på en prik, blot havde den lysebrun forplade og ikke som Racal'ens petroleumsblå. Det er muligt at hukommelsen spiller mig et puds, men jeg mener der stod Collins på den. Undskyld for at afspore tråden. VQ

0
0
OZ6AI -Asbjørn
30/06/26, 16:28

Hej Verner. Jeg kender ikke nogen Collinsmodtager der ligner en Rakal R17. Jeg (vi) venter spændt på at Skipper finder typeskiltet og afslører hvilken Collinsmodtager han benytter --- eller er det en Racal R17?? Også undskyld herfra- det er ikke min mening at afspore tråden Asbjørn

0
0
Gert - OZ4ZG
01/07/26, 08:40

Jo mere vi skriver om specifikke kaldesignaler her i forum, des mere interessant bliver det nok. Verden går nok ikke under, fordi nogle ganske ganske få, bruger andres kaldesignal.

0
0
Verner OZ9XU
01/07/26, 12:18

Hej Gert Nej, verden bryder ikke sammen -- for dig. Men det kan den måske gøre for den det går ud over og det i øvrigt ganske forbudt. Det er identitetstyveri, da et kaldesignal er en radioamatørs ID på radioen. Kan tilføje, at OZ1OXQ ikke har været QRV de sidste 3 måneder pga. hofteoperation og genoptræning og alligevel har han iflg. RBN været særdeles aktiv, især efter denne tråd er startet. Det er noget svineri, uanset hvad der er årsagen og hvad men måtte mene om OZ1OXQ.

0
0
John Brix Jensen
01/07/26, 12:34

Arh nu skal vi holde tingene adskilt. Det er ikke identitetstyveri.. identitetstyveri er når en person misbruger dit CPR nummer, MitID eller lignende . At en benytter sig af et andet kaldesignal er ikke identitetstyveri. Det er da irriterende når det sker, men som en som Gert skriver, så overlever vedkommende nok. Man kan så spørge sig selv hvorfor det her finder sted? Hvis man ved en simpel Google søgning søger på det kaldesignal der er omtalt, så kan der måske være en grund. Det betyder ikke at jeg synes det er ok skal jeg huske at sige. Men tingene kommer ikke af sig selv. Der skal to til at starte en krig, og nogen gange er det den ene part der starter hver gang, og ofte uden grund. Det kunne måske være tilfældet i denne sag. Jeg ved det ikke, men gætter bare. vh John

0
0
Verner OZ9XU
01/07/26, 12:46

Hej John Det er da i den grad identitetstyveri. Ved at bruge en anden persons kaldesignal udgiver man sig for at være den person som er den ægte indehaver af kaldesignalet. Det kalder jeg da id-tyveri. Kaldesignalet er udstedt af offentlig myndighed på samme måde som CPR o. lign. På Internettet står en masse sludder og vrøvl, og mest rygter og bagtalelser. Det gider jeg ikke bruge til noget.

0
0
Gert - OZ4ZG
01/07/26, 12:50

Hvis vi nu løfter emnet op i et helikopter perspektiv, i stedet for et person specifikt, kunne vi stille spørgsmålet "jeg har set på RBN at der åbenbart finder misbrug af andres kaldesignaler sted". Har I nogle gode ideer til, hvordan sådan noget kan stoppes. Så er vi over i den tekniske og fredelige amatørverden.

0
0
John Brix Jensen
02/07/26, 07:11

Hej Verner. Vi behøver heldigvis ikke være enige, så vi lægger den der. En ting kan vi være enige om. Det er at det ikke er okay at bruge en andens kaldesignal. Det giver ikke rigtigt mening. Jeg kender ikke til RBN som du nævner. Hvordan virker det, og kan man stole på det? Som jeg skrev tidligere, så kommer det jo ikke af ingenting. Der er en grund til at ting opstår. Nu har jeg bare Googlet lidt og kan jo læse en masse. Googler jeg andre kaldesignaler så kommer der kun radiorelaterede ting op. Han er tilbage på siden, og jeg håber det kun bliver godt. Nu er siden her fornyet og det er jo rigtigt godt. Hyg dig og måske snakkes vi ved når jeg forhåbentligt får licens senere på året. vh John

0
0
Verner OZ9XU
02/07/26, 07:20

Hej John Kort fortalt: Reverse beacon net (RBN) er et system af modtagestationer (skimmere) som er placeret rundt omkring på jordkloden. De kan så opfange CQ kald på CW eller digimode og viser det på et kort. Kan bruges til at vise hvor langt man komme ud, men bruges mest af DX-jægere, så de kan være blandt de første til at gafle en DX station. https://reversebeacon.net er adressen.

0
0
John Brix Jensen
02/07/26, 08:22

Hej Verner. Nå på den måde. Det har jeg ikke hørt om. Det er en ny verden for mig. Det er jo smart nok. Så kalder en på cw så står der modtagere rundt omkring. Det må jeg se på. Tak for det. vh John

0
0
OZ6AI -Asbjørn
03/07/26, 15:43

Hej Verner. Min adgang til BG bliver jammet - jeg sender en PM - Asbjørn

0
0
Verner OZ9XU
03/07/26, 17:14

Hvis du har sendt en PM, så har jeg ikke fået den. Din e-mail den normale vej er OK modtaget. Verner

0
0
oz8xw
04/07/26, 13:13

Hej alle Inden tråden udvikler sig yderligere med PM og andre indlæg, der er emnet uvedkommende (ingen nævnt - ingen glemt) så siger jeg tak for de mange saglige og relevante kommentarer. Som jeg læser tråden, så tager alle afstand fra misbrug af andres kaldesignal. Betegnelsen identitetstyveri er i mine øjne en ganske dækkende betegnelse. Ganske vist sker tyveri af et kaldesignal næppe for at opnå økonomisk vinding; men uanset hvad, så er det ulovligt og strafbart. Det tilkommer ikke ”os andre” at bagatalisere misbrug endsige at antyde, at ofret på nogen måde selv har et ansvar herfor. Jeg tror på, at hvis alle radioamatører, når snakken falder på misbrug af kaldesignaler, klart og utvetydigt tager afstand fra den slags identitetstyveri, så vil det på sigt gøre et vist indtryk på de formentligt psykisk syge personer, der kunne fristes til en sådan adfærd. Der er for mig ingen tvivl om, at det er endog særdeles vanskeligt af afsløre misbrugeren, men lad mig slutte tråden her med at opfordre alle til at være opmærksomme på problemet og f.eks. som en efterskrift til denne tråd, at rapportere, hvis man hører et mistænkeligt signal. Vy 73 Flemming, OZ8XW

0
0
Verner OZ9XU
06/07/26, 08:38

Hej Flemming Fint efterskrift, men desværre har tråden også medført øget aktivitet fra "misdæderen" iflg. RBN. Vedr. "off topic" indlæg, så kan det næppe undgås helt og når en bruger spørger om noget, er man anstændigvis nødt til at svare, off topic eller ej. Besked knappen virkede jo ikke dengang, men er kommet til at køre, også hos mig.

0
0
John Brix Jensen
06/07/26, 11:37

Se det kan jok sammenlignes med småbørn og unge. Hvis man driller de mindste og de reagerer negativt på det, så er det jo sjovt. Så har man opnået det man gerne ville. Hvis man nu ikke reagerede ved mobning, så er det ikke sjovt længere. Der er nogen der synes at der skal holdes liv i konflikten. alle kan godt fornemme hvem der vil det, og fred med det. Hvis man nu bare lod det være, så kunne det jo tænkes at tingene ville gå i sig selv? Nu er jeg selv meget begrænset på radiosiden. Har ikke fået licens endnu, og ved heller ikke om jeg skal have. Jeg synes der er alt for mange konflikter mellem radioamatører. Dette gør at jeg tager det til overvejelse igen. Jeg vil ikke skændes. Jeg lytter lidt på en Baofeng og lidt sker da i og omkring København. Jeg håber i får ro på jeres del af radioen. vh John

0
0
Gert - OZ4ZG
06/07/26, 12:33

Hej John. Jeg har selv været radioamatør siden 1974 og mener ikke at der er mange konflikter mellem radioamatører. Langt de fleste hygger sig med hobbyen. Over æteren eller i klubberne. Det er kun i de forskellige skriftlige medier konflikterne opstår og stædigt bliver holdt ved lige. Nogle ganske ganske få, vil ikke det samme som flertallet. Nemlig det fredelige og hyggelige samvær om en fælles hobby.

0
0
OU1E
07/07/26, 06:10

Hmmm så kender vi forummet på brugtgrej igen .... ærgerligt at nogle få skal ødelægge det for de mange

0
0
Log ind for at svare