Hej alle<br /> Jeg har fået foræret en delvis adskilt TenTec Agronaut 509. Giveren oplyste at VFO afstemningen havde sat sig fast, hvilket jeg også kunne konstatere. <br /> Princippet er permabilitets afstemning, hvor en jernkerne via et friktionsdrev skrues ind og ud i spolen.<br /> Systemet har været anvendt i flere af Ten-Tecs modeller, og med tiden har det smøremiddel, der er anvendt, åbenbart en tendens til at størkne, så systemet går ujævnt eller - som i mit tilfælde - sætter sig helt fast.<br /> Ten Tec har tidligere solgt et reparations sæt; men det fås ikke mere.<br /> <br /> Ved at skille stationen yderlige ad og ved at anvende denatureret sprit samt en del ”vold” har jeg fået mekanikken til at virke igen og renset den for gammelt smøremiddel og snavs.<br /> <br /> Problemet er nu, hvad skal jeg bruge til at smøre systemet med, inden jeg samler det igen?<br /> På nettet anbefaler nogen ”Tri-Flow lubricant”. Det fås, så vidt jeg har fundet ud af – kun i større mængder. <br /> Jeg har kun brug for en lille portion.<br /> Er der nogen, der har et godt forslag til, hvad man kan anvende til en overkommelig pris. Gerne med tips om, hvor man kan købe det.<br /> <br /> Vy 73<br /> <br /> Flemming, OZ8XW<br />