Hej med jer<br /> <br /> Gennem et stykke tid, har jeg været i gang med at forberede et hjemmeberedskab til krisesituationer. Fokus er i forhold til længerevarende nedbrud i el- og vandforsyning - ikke 'prepping' til atomkrig eller zombieapokalypse ;)<br /> <br /> Nu er jeg nået til kommunikationsdelen, hvor jeg gør mig overvejelser i forhold til at kunne kontakte myndighederne under en krise, hvor elnettet (og dermed mobil- og internettet) er utilgængeligt.<br /> <br /> Jeg har læst lidt om alt fra PMR-radioer til HF/VHF/UHF, så jeg ved en lille smule om de respektive typer. Men endnu ikke nok til at vælge en fornuftig løsning.<br /> <br /> Min tanke er en håndholdt radio (mobilitet), som jeg kan bruge til at tilkalde hjælp i en nødsituation, hvor det ikke er muligt at ringe 1-1-2 via mobiltelefonen.<br /> <br /> Batteriet skal kunne oplades via et USB-kabel, og jeg vil foretrække en analog enhed (ikke digital, da scenariet jo er nedbrud i elnettet). Budget ca. 2000,-<br /> <br /> Kan I glade radioentusiaster hjælpe mig på vej, og give jeres bud på hvilken løsning der vil være fornuftig til formålet?