Jeg har erhvervet en stor samling radiorør, ca. 300 stk., mange NOS i originale pakninger, europæiske og amerikanske. Der er bl.a. ECC83, ECC88, 6L6, JAN-6293 (6146), 811A, 572B og mange flere. Heldigvis kun få P- og U-rør, men der er nogle. Min plan er at sætte samlingen til salg på BG, men jeg mangler en rørtester for at kunne tjekke (fx. matche) rørene. Hvem har en rørtester? Måske kan vi teste rørene sammen?
Rørtester efterlyses
nu skriver du ikke hvor i landet ? jeg har en rørtester AVO 163 og jeg er fra Ballerup https://youtu.be/SYo3Jt2wqhc samt jeg har lavet flere youtube videoer om hvordan man kan teste rør på en meget lettere og simplere måde end at købe en rigtig rør tester, en en DC bias og match test. https://youtu.be/E8bq0NmlwnI når du har så mange, så ville jeg anbefale at sortere dem efter type bunker, og bygge en simpel tester som jeg har beskrevet, hvis du laver lidt om i opstillingen, kan der komme AC ind, og så måler du også AC og DC på anoderne, nu har du let overblik over alle tal på en gang hurtigst og billigst. for at speede op, har du så en extra sokkel med bare gløde spænding på til at forvarme det rør der skal testes næste gang, nu går det vildt hurtigt at teste da du ikke skal vente på opvarmning og stabilisering.
Han er skam fra det sydfynske øhav ... Jeg har en utracer6 som lige knap er færdig, den mangler et neutrik usb og en spændings deler ved lm317.. den måtte du sådan set godt låne.. med lidt god vilje er den færdig indenfor 30 dage .. den kræver pc tilslutning via rs232 men det sker inden i kassen, så ren usb ud.. softwaren er gratis og kan downloades
Men ja.. thomases metode er fuldt ud gangbar.. og nok endda mere præcis hvis det gøres rigtigt, du får bare ikke de flotte grafer , med mindre du laver et hav af målinger og selv plotter grafen.
Hej Thomas Tak for dit meget kompetente svar. Jeg købte rørsamlingen i går, så nu går jeg i gang med at sortere. Der er mange senderrør og amerikanske modtagerrør imellem. Jeg skal ikke selv bruge rørene, men skal være sikker på, at de er i orden, når jeg afhænder dem. Nu vil jeg kigge på det, du henviser til, og derefter er planen at kontakte dig igen. Jeg bor på Tåsinge, og det er jo lidt langt væk. Vy 73 de OZ8ZY Jørgen
Lige kort... Senderør kræver en del mere spænding og strøm end de små ecc knallinge... Men det ved du sikkert allerede..
Ja - det ved jeg, men nu skal jeg først have rørene sorteret. Skønner der er ca. 300. Du hører nærmere. Mvh. Jørgen
Hej Jørgen. Du må få min Max Funke W19 rørtester - der er testskort til ca.3000 forskellige rør -jeg har haft den i ca. 50år og vedligeholdt den, så den stadig virker upåklageligt. 73// Asbjørn
den var jo den jeg var på "jagt" efter, til at lave video om, rør testere er nemlig også noget jeg syntes er sjovt at lege med og vise og forklare om.
Hej Asbjørn. Den vil jeg meget gerne overtage. Er i Norge pt., kontakter dig sidst i næste uge. Vy 73 de OZ8ZY Jørgen.
Jeg købte en curve Tracer af Asbjørn for nogle år siden. En Phillips som vejede cirka det samme som en Trabant med halvt fyldt tank.. det fungerede perfekt, opbevaret i tør lun kælder..👍.. med den rør tester vil du være godt kørende..
Hej Jørgen. Hvis der er et par 6GK6 blandt de mange rør er jeg meget interesseret. OBS-- EL84/6BQ5 foreslås som alternativer - men er ikke brugbare her. Vy 73// Asbjørn
Hej Asbjørn Tak for beskeden. Jeg har noteret din interesse, men jeg har slet ikke overblik over rørsamlingen endnu. Du hører nærmere. Vy 73 de OZ8ZY Jørgen