Hej allesammen!<br /> <br /> Jeg har behov for at styre noget eksternt udstyr, der kører 230 Volt, ved hjælp af signalet fra squelch på en Icom IC-735, sådan at det eksterne udstyr går i gang, så snart et signal åbner for squelchen.<br /> <br /> Det mest oplagte er at bruge et relæ, men jeg aner ikke, hvordan det kan foregå i praksis. Radioen har to ”accessory connectors”, der ligner DIN-stik med flere ekstra ben. Det ene stik, som hedder ACC (1), har bl.a. et ben, der er fast forbundet til +13,8 V fra strømforsyningen, et ben, der er forbundet til stel, og så et ben, der forbindes med stel, så snart et signal åbner for squelch. Jeg tænkte at forbinde 13,8 volt-benet til + på relæet og squelch-benet til minus på relæet, men med spærret squelch måler jeg +7,5 V på squelch-benet, så jeg er lidt betænkelig. Desuden har relæet og radioen ikke et fælles stel, så jeg ved ikke engang, om opstillingen vil virke.<br /> <br /> Er der nogen, der har forstand på den slags ting og kan hjælpe? Andre løsninger, f.eks. styring af relæet med en transistor, er velkomne.<br /> <br /> På forhånd tak<br /> Fabio, OZ1KPA<br /> <br />