Hej<br /> <br /> Jeg rodede med en antenne i går og syntes at mine målinger med min RigExpert AA-600 viste nogle tal, som lå lidt uden for skiven. <br /> 2 antenner lå ikke afstemt til den frekvens, som jeg synes at huske, at de blev skåret til, da jeg købte antennerne for år tilbage.<br /> <br /> Nu tester jeg lidt mere, og tester med en antenne, som man vel ikke rigtigt kan tage fejl af - og dog.....<br /> <br /> Se venligst vedhæftede billeder at en 1/4 bølge mobilantenne (en DV27) skåret ned til ca. 50 cm - altså skåret til 2 meter båndet, monteret på en gammel magnetfod, sat på bilens tag.<br /> Antennen er ca. 48 cm lang. Monteret på magnetfoden i alt ca. 51 cm antenne (?).<br /> Antennen bør derfor være i fin resonans til 2meter båndet. <br /> <br /> Spørgsmål 1: <br /> Hvorfra skal jeg måle til antennes top på denne antennefod?<br /> Tommelstokken står på magnetdelen, og der er 51 cm til toppen af antennen. <br /> <br /> En ting er, at jeg er usikker på, om jeg skal måle fra bunden (hvor tommelstokken står) eller oppe, hvor fod møder antenne (jeg gætter på, at coax afsluttes nede, lige over magneten, og at det derfor er mest rigtigt at måle fra hvor tommelstokken står.<br /> <br /> MEN det bekymrende er, at AA-600 viser, at antennen er skåret til ca. 131 MHz, dvs. er ca. 57 cm lang. Det holder jo ingen steder....<br /> <br /> Er det derfor mest sandsynligt, at det er min AA-600, som er ude at kalibrering? (=spørgsmål 2)<br /> <br /> VH Søren/OZ9S<br /> <br /> <br /> (efterskrift: billederne står på hovedet - aner ikke hvorfor)