APRS uden licens

Michael Olsen
27/07/26, 19:17

God aften! Hvordan er reglerne mht. til APRS og ingen licens? Jeg tænker på, at hvis jeg har installeret en radio med APRS i min bil så jeg hele tiden kan se hvor den er. Altså radioen er tændt konstant og ikke lige til at slukke. Må ens kone, som ikke har licens, så godt tage og køre i bilen selvom radioen "lever sit eget liv" og sender positioner ud, så jeg og andre kan følge med. Konen ved godt at den er der, så det er ikke fordi, det er skjult overvågning af hende, som jo er piv ulovligt. Vh. Michael

0
0
oz1lly
28/07/26, 09:59

Jeg tror ikke der vil ske noget, skulle nogen myndigheder spørge, så svarer konen, hun intet kender til udstyret, som hendes mand har sat op, og fortæller han er radioamatør.

0
0
Knud Christiansen
28/07/26, 10:28

Kunne vel med lidt velvilje betegnes som ubemandet digital station iht afsnit 1.3 i "bestemelserne" der dækker frekvensbåndet 144,79375-144,96825 MHz. Knud

0
0
oz1bzj
28/07/26, 21:23

Hej Michael, Sådan har mine APRS setup fungeret de sidste +20 år. Om man vælger at kalde det en ubemandet station, eller en station jeg kontrollere er nok op til temperamentet. Jeg kan stoppe den sender med det samme, skulle noget gå galt. Fruen kan slukke bilen, eller trække stikket ud og hun er kun et telefon opkald væk (håndfri naturligvis :-)) 73 de OZ1BZJ

0
0
OZ1KNJ
30/07/26, 09:02

Egentlig et ret interessant spørgsmål. For hvor går grænsen for den slags - er det overhovedet reguleret? Hvad hvis der var installeret en hf radio i bilen, som sender FT8 signaler ud automatisk og logger qso´er imens det er en ucertificeret, der fører bilen. For hvad er forskellen i på APRS og FT8 i juridisk forstand - begge sender signaler ud med call og andre variabler uden at der er en radioamatør til stede....

0
0
oz1bzj
30/07/26, 14:37

I Dit eksempel er den store forskel frekvens. Du snakker HF vs VHF. Hvis tager udgangspunkt i ubemandet drift, så er dette ikke tilladt på HF som jeg husker det. Men er tilladt i et område på bl.a. VHF. Hvis du kørte FT8 på vhf ville det være det samme som APRS og samme regler skulle gælde. Så er spørgsmålet bare hvordan fortolkes de regler så 😳

0
0
Log ind for at svare