Hej alle. Jeg har en Weller WECP-20 Temtronic (antistatic) loddestation (24V/50W) På denne, er der tilsluttet et Weller MLR-21 "håndtag", som jeg formoder er af MEGET ældre dato end selve loddestationen - jeg har ihvertfald svært ved at finde loddespidser til "håndtaget", som jeg meget glad for - altså et "tyndt" håndtag, med blød silikone-ledning (og et 5-polet stik i enden). Derfor - hvor kan jeg købe et "håndtag" tilsvarende MLR-21, som umiddelbart kan benyttes på min WECP-20, men som benytter de nyere spidser (magnetic tip), og være sikker på at thermostat på loddestationen efterfølgende vil virke...?? Skal jeg måske bare smide skidtet på genbrugsstationen, og købe nye spidser til min JBC istedet...?? Alle forslag er velkommen ! (også tilbud på reservedele) :-) //Lau OV2B
Hjælp/spørgsmål til Weller WECP-20 Antistatic
Fortvivl ikke! MLR kolben anvender MT spidser, der ikke længere er til at drive op af jorden. MEN Weller fremstiller en adapter på udenbysk kaldet en MT-LT Adapter with Barrel for use with LT series tips. Du kan således anvende de nyere LT spidser med MLR-21 kolben. Adapteren findes som Item No: T0054412199 hos Weller. Ps.: Hverken MT eller LT spidser er magnetiske (som du angiver) Magnetic tips blev anvendt på Weller Magnestat loddekolben for over 50 år siden! MLR-21 kolben er elektronisk reguleret. Magnestaten anvendte Curietemperaturen på magneten på den enkelte loddespids (altså den kritiske temperatur, hvor et magnetisk materiale mister sin permanente magnetisme og bliver paramagnetisk) til at kontrollere en reedkontakt i kolben. Altså ren on/off regulering, men det er altså længe før MLR-21 kolben så dagens lys: Mvh Hans-Jørgen
Hej Hans-Jørgen. Sikke da en lækker søndags-hilsen, du der sender - tak for den 🙏 Er det en løsning du selv har prøvet / har erfaring med ?? Til de priser jeg lige kan se/finde, er der nok ikke så meget at betænke sig ved - det er nok bare at klikke på "Bestil", og så tage den derfra :-) Tak for input, Hans-Jørgen - jeg melder tilbage her, når dimsen er modtaget og afprøvet - og jeg lige får fat i nogle "TEST-LT spidser", som sikkert kan lånes lokalt.
Jeg har ikke selv prøvet den (jeg har spidser nok 😉 ), men jeg har en kollega der har, og han er godt tilfreds. Nu er der jo også tale om et originalt Weller produkt, så der er vel grænser for hvor galt det kan gå.......