DXspider DX clusteret på HRD virker ikke med den sædvanlige node WA9PIE. Noden VE7CC-1 kan bruges, men "server-side" filtre virker ikke her, da det ikke er en DXspider node. Er fejlmeldt til HRD Support.
INFO: DX-cluster på Ham Radio de Luxe i udu
Der findes også "server-side" filter kommandoer til AR og CC Clustre. Se: WWW.PVRC.ORG
Hej Verner. Tak for info - det lader til at det er et større issue på hele DX Spider-delen. Det er ikke meget Mike (WA9PIE) selv informerer - giver du et pip her, når du får svar på din ticket ? Der er ingen grund til at flere melder samme fejl ind.... //Lau
Hej Lau Det kan du tro. Indtil videre er svaret: "Det ved vi godt og arbejder på det" og så har de lukket min billet. I morges virkede det ikke. Formiddagen gik med pakkeafleveringer og -afhentninger, mit kvartårlige service og olieskift hos lægen, så nu er der the pause. Tjekker det løbende.
OZ1IWT John Hej ja jeg brugte også en del tid igår, jeg fant udaf at 7N4TWL-7 fungerer fint med HDR log prg og styrer fint min Radio , kører også stabilt idag .
ak ak... Hvorfor bruger i ikke den danske Cluster på FYN? oz5bbs-7.no-ip.org port 8000 vi skal da støtte op omkring det danske? Martin
Hej Martin Den fungerer heller ikke, er det en DXspider node? Det lader til, at det er alle DXspider noder som er nede. Fejlmeddelelse: "No such host is known".
5bbs virker da fint hos mig? Det er der også andre der har benyttet sig af kan jeg se :-) Hvis man vil bruge Closteret som log skal man lige melde sig til ved Rene Martin
Hmm! Jeg kan stadig ikke connecte til den, uanset om jeg benytter den af dig opgivne adresse eller IP-adressen, som den faktisk er registreret med i HRD. I begge tilfælde får jeg "No such host is known" Så jeg kører videre med VE7CC-1, eneste ulempe er, at jeg får alle spots med når man vælger alle HF-bånd, også dem der er uinteressant for mig (SSB, Digi). WA9PIE kommer nok op at køre igen.
Hej Matrin. oz5bbs-X er mig bekendt ikke et spiderDX-cluster, men måske du har anden info, og speciel login-info ? Jeg vælger, som Verner, at vente på WA9PIE og resten af Spider netværket kommer op... //Lau
Jeg har de samme oplevelser og går i venteposition
Godt så Martin men det virker ikke i den nyeste version af HamRadio de Luxe
DX-clusteret (DXSpider) virker heller ikke i ældre versioner af HRD, selv dem med M$ Access database.
GB7BAA fungerer fint hos mig.
Så er DX-clusteret (DXSpider) oppe igen med noden WA9PIE. Håber at den vedbliver med det.
Hej Verner. To sjæle osv.....virker også fint her. //Lau
Da det nu fungerer, så kan tråden afsluttes. Tak for god og sober tone i tråden. Verner
Nej problemet er der stadig for andre cluster bla. OZ5BBS
OK, det kan jeg se. Det er åbenbart kun WA9PIE og WA9PIE-2 DXSpiderne som fungerer.
Hej Per. Det er lidt ON and OFF, som jeg ser det... WA9PIE-2 (DX-Spider) er nu aktiv (kl. 18:13), men WA9PIE er ikke aktiv.... Og vupti - så er de begge altive igen kl. 18:15.... Blot til info... //Lau
Er der en, der kan forklare en uvidende om, hvad DXspider DX clusteret og den sædvanlige node WA9PIE gør. Jeg er ikke HRD bruger, men jeg bruger gerne VE7CC DX- cluster til mit foretrukne logprogram. //0J
Hej Jørgen Når du "køber" HRD bliver du automatisk oprettet på WA9PIE(-2) clustrene, med alle dine kaldesignaler, som man opretter i HRD. Det første kaldesignal kommer automatisk, men øvrige skal de lige have besked om og bliver tjekket om de har samme ejer. Derfor er det også dem der fungerer bedst i HRD selv om VE7CC-1 også virker OK. Det er dog et CC-cluster som er noget vanskelig at lave "server-side" kommandoer på. DXSpider clustrene er noget lettere (mere simple kommandoer) m.h.t. server-side kommandoer. Server-side kommandoer kan bl.a. benyttes til at frasorterer de spots som man ikke er interesserede i. Fx vil jeg kun se CW spots og ikke SSB eller digi spots eller spots på VHF og højere frekvenser. Der er mange muligheder, man kan også udelukke spots på eller fra bestemte kaldesignaler eller lande og meget mere. Fordelen ved at have DX-clusteret "indbygget" i HRD er, at man kan se om man har kørt den spottede station, om den er bekræftet eller slet ikke kørt (på det spottede bånd). En anden fordel er, at man kan dobbeltklikke på spottet og radio og evt. ATU/PA-trin stiller sig på frekvensen med den rigtige mode og evt. også sætte radioen i split, hvis der i kommentarfeltet optræder QSX. Det er dog valgfrit. Håber det var en forklaring :-) Verner
Et eksempel på en server-side kommando: reject/spots X call_dxcc 179,182,184,226,666 (hvor X er et tal fra 0-9, ialt 10 slots som hver kan indeholde en reject og en accept kommandolinje, flere kommandoer kan lægges i en accept/reject slot). Den viste kommando udelukker spots fra. EU Russia (179), AS Russia (182), Belarus (184), USA (226) og piratlande (666). Den viste kommando udelukker IKKE Kalinningrad, Franz Josef land, Hawaii, Alaska og US territorier. DXCC numrene er IKKE de samme som ARRL bruger til DXCC. Verner
Hej Verner Tak for info. Jeg har godt nok HRD liggende med en købt licens, men jeg har aldrig rigtig brugt HRD udover til lidt RTTY og PSK tilbage i tiden. Jeg er i dag kun interesseret i at få spots for det, jeg mangler og ikke det, jeg har kørt. Her har jeg ikke fundet HRD brugbart, i hvert fald ikke med opsætning af spots. Og jeg kombinerer det med Hamalert på en tablet. Jeg bruger DX4WIN og har vej gjort det i +20 år. Ulempen er, at man ikke kan tilføje nye modes selv, så det nye F2 mode på digi giver nogle udfordringer. Jeg er faktisk på jagt efter et andet logprogram, bl.a. fordi jeg er QSL MGR for OX3LX med ca. 35 forskellige QTH'er. I dag printes QTH på QSL kortet fra DX4WIN, så jeg ikke skal have 35 forskellige QTH kort liggende. Forslag hertil er velkommen også hvis HRD kan.
Du kan sagtens lave et filter i HRD, så du kun får spots for dem som du ikke har kørt. Du skal bruge "WSI filter" i option og sætte funktionen der. Jeg har dog ikke nogen erfaring med det, da jeg ikke bruger det, men har da prøvet det af nysgerrighed :-) Mange kaldesignaler som ikke er ens egne er nok et problem i HRD, da man kun kan registrerer sine egne kaldesignaler. Dengang jeg deltog i OZ75BO eventet måtte jeg logge med OZ9XU og efterfølgende åbne databasen i M$ Access og rette OZ9XU til OZ75BO. Lidt akavet men det fungerede da. Jeg har da ikke fået nogen klager fra dig som eventmanager, hi. Nu er HRD overgået til MySQL databaser, så den metode kan ikke bruges mere. Så nu må man lave en ADI-fil og åbne den i Notesbog og så rette kaldesignalet der med "søg og erstat funktionen". Stadig lidt akavet, men det kan fungere.
Glemte lige det med udskrivning af QSL kort. P.t. kan HRD kun udskrive labels med QSO info og adresselabels. Før kunne man også udskrive direkte på QSL kortet, men den mulighed er ikke i den nyeste version af HRD. Lidt ærgerligt for mig, hi. Jeg laver selv mine QSL kort i M$ Publisher og udskrives på blanke A6 kartotekskort. Så ændringer i adresse, rig og antenner kan hurtig laves. Jeg laver kun 10-15 QSL kort ad gangen, så der er ikke det store spild.
"Jeg laver selv mine QSL kort i M$ Publisher og udskrives på blanke A6 kartotekskort." Bemærk lige, at M$ Publisher udgår til oktober, i hvert fald i Office365 abonnementsudgaven.
Hej Jørgen Ja, det er jeg klar over. Derfor har jeg også opsagt mit Office365 for lang tid siden, dels pga af udfasningen af Publisher, men også en voldsom prisstigning.. Til gengæld har jeg så en CD/DVD med Publisher 2004, som efter installationen blev opdateret, så den næsten ligner den i Office365. I håb om, at den stadig virker efter oktober. Ellers er jeg lidt på den, da Publisher også bruges til et medlemsblad i en forening hvor jeg er redaktør. Affinity programmet kan i nødstilfælde bruges, men er noget nørdet i forhold til Publisher. Word og LibreOffice Writer er aldeles ubrugelige til formålet.