Søger en barmhjertig samaritan med en EPROM-programmer Jeg har købt en Rohde & Schwarz NGPS fra midt-80'erne — en programmerbar spændingskilde, som skal styre base og gate i en transistor curve tracer, jeg er ved at bygge. Den er 40 år gammel, vejer det samme som en mindre motorcykel, og indeholder to 24-bens NMOS EPROM'er, der efterhånden har passeret den alder hvor man begynder at glemme ting. Det vil jeg gerne komme i forkøbet. En dump af de to chips, mens de stadig kan huske hvad de hedder, så jeg har en kopi den dag de beslutter sig for at gå på pension. Der skal kun læses — ikke skrives, ikke slettes, ingen UV-lampe i nærheden. En TL866 eller lignende klarer det på få minutter. Jeg bor i Holstebro og kører gerne et stykke, eller sender chipsene hvis det er nemmere. Betaler gerne for ulejligheden. Typenummeret følger, så snart apparatet er landet.
Udtrækning af data fra eprom
Hej Thomas, hvis du sender den kan jeg lave en udskrift. Hilsen Frank
Hej Frank.. det lyder dælme godt, jeg kontakter dig igen når enheden lander her. Problemet er også at der intet findes online omkring og kommunikere med enheden, så jeg håber lidt på at ASCII kan afsløre lidt.. Mvh Thomas
Hej Thomas, så vidt jeg har forstået er det fordi du ønsker at styre din NGPS fra et eksternt program for at bruge den i din kurvetracer. Det vil nok ikke hjælpe at få udskrift af EPROM'erne da de jo er beregnet til at køre programmet på den interne processor. Hvis du i forvejen har et program der kommunikerer med dit 34401A multimeter via IEEE488 ( HPIB) bussen hvorfor så ikke styre din NGPS fra samme bus, den har indbygget interface. På EEVBLOG kan du finde filen NGPS_com.pdf der beskriver hvordan du snakker til den. Hilsen Frank
Hejsa... Tak for input! Resten af min opsætning kører på mit hjemmenetværk (LAN), hvilket fungerer perfekt og er nemt at implementere i software – modsat f.eks. USB. Til NGPS'en har jeg en GPIB-til-Ethernet-gateway. Angående EPROM'erne er det udelukkende ment som en forebyggende backup, før de gamle 80'er-chips mister hukommelsen. Det er ikke meningen, at NGPS'en skal lagre og afvikle komplekse sekvenser selv; den vil blot modtage løbende data og kommandoer live fra mit Python-script. Jeg må ind og læse på eevblog, det lyder vældig brugbart, måske der ligger kalibrerings filer, og strenge med kommandoer..
Komplet dokument til programmering af ngps lå lige hvor du sagde, jeg har ledt i timevis. Skrevet rundt til folk, nul nul og nul... Så kom du Frank👍