#1 | 04/02-23 10:11 |
---|---|
OZ1LLY/Gert Poulsen
Indlæg: 398
|
Har nogen et forslag til dette?
Til brug i bilen, har jeg brugt kassen fra en gl. Power kondensator til bilstereo som var gået i stykker, købt et nyt print, med 6 stk. 2.7v 500F. Men da 12v og 500F kræver en del for at blive ladet op, er en langsom opstart måske påkrævet. Fra mit bilbatteri AGM 70 ah er der trukket ledning til bagagerum, her sidder et relæ 140ah som åbner når spænding kommer på 12.8 v så kan jeg have et mindre batteri til amatørstation og det virker fint. Dog kan jeg få brug mere strøm hvis jeg har HF-station og HF-patrin med, så gode råd modtages. ---------- EDR MCTC FDM DDXG |
#2 | 04/02-23 12:13 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1930
|
Svar til #1:
Først. 6 stk 500 F i serie giver ialt 83 F. En kondensator bære sin ladning over hele spændingsområdet, så har du den opladet til f.eks 15 V og kun kan bruge dens ladning ned til 10 V så har du kun en trediedel af ladningen til rådighed. Dvs din brugbare ladning kan sammenlignes med 27 F. Til forskel fra et batteri hvor du kemisk pumper ladningen ud og holder en nogenlunde konstant spænding imens hvorved 90 % af ladningen kan udnyttes.. Så din super kondensator vil ikke være et supplement til din nuværende akkumulator. Til forskel fra at starte bilens motor som jo er et reelt supplement. Det superkondensatoren kan hjælp med er at levere store kortvarige peak strømme og det kan din akkumulator sikkert allerede medmindre du har for store tabsmodstande i ledningstrækket til HF- station og PA-trin. vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 04/02-23 12:31
|
#3 | 04/02-23 13:09 |
---|---|
Lars Peter Larsen
Indlæg: 867
|
Svar til #2:
I følge formlen for opladning af en kondensator med kontant strøm, skal der lades med 1 Ampere i 83 sekunder for at spændingen over de 83F (6 kondensatorer i serie) stiger med 1 volt. Hvilket forbrug er koblet til kondensatorerne? - Hvor stor strøm kan de oplade/aflade med uden at blive ødelagte? Tænker at de også må have en vis indre modstand. Jeg tænker på at bruge en traditionel forlygtepære fra en bil - evt flere i parallel- som strømbegrænsende modstand under opladningen af kondensatoren - den vil også virke strømbegrænsende under afladning tilbage til accumulatorbatteriet. Autopæren har lav modstand ved lav spænding og strøm, men ved højere spænding begynder den at lyse og modstanden stiger. Måske afladningen tilbage til batteriet ved forbrug kunne gøres igennem en schottky-diode der kan tåle strømmen. Tilføjet - superkondensatoren er god for mellem 0,05 og 0,1 AmpereTimer sammenlignet med accumulatorbatteriets typsik 60 AmpereTimer. Men den er sikkert god til at strømforsyne lidt ekstra i korte forbrugsspidser Vy 73 de oz1etp Redigeret 04/02-23 13:16
|
#4 | 04/02-23 14:28 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 407
|
Svar
Hvis der er strøm nok til ar drive starteren, så er det eneste problem med at lade kondensatorerne om ledningen kan klare det uden at der går ild i den. Men jeg giver Erik ret. Det er spild af tid og penge. ---------- Den anden Max. |
#5 | 05/02-23 08:18 |
---|---|
OZ1LLY/Gert Poulsen
Indlæg: 398
|
Svar til Alle
6PCS/1Set 2.7V 500F Double Row Farad Capacitor Super 16V 83F Automotive Super Farad Capacitor Module with Protective Board Mon ikke ledninger og autosikringer kan klare 40-50 amp. i få s ---------- EDR MCTC FDM DDXG Vedhæftede filer: S14759044a51e462d8b33b8ef0f78471cG.jpg
Redigeret 05/02-23 08:20
|
#6 | 05/02-23 08:39 |
---|---|
OZ1LLY/Gert Poulsen
Indlæg: 398
|
Relæ til bil.
Product Specifications: -Automotive Dual Battery Digital Display Isolator Relay Protection Voltage Split Charge 12V 140A Material: Nylon Color: Black Nominal Voltage: DC 12V Combine Voltage: DC 13.3V Open Voltage: DC 12.8V Continuous Rating: DC 125A Intermittent Rating: DC 140A Power Consumption: 10mA (Standby)/ 330mA(Engage) / 0mA (Storage) Terminal Studs|: M6(1/4”) Waterproof Level: IP67 ---------- EDR MCTC FDM DDXG Vedhæftede filer: H18ad281d1edd45e28e5078fa9436f2f5l.jpeg
Redigeret 05/02-23 08:40
|
#7 | 05/02-23 22:30 |
---|---|
thomas
Indlæg: 50
|
Svar til #6:
Jeg tænker du burde skippe de der kondensatorer, og i stedet installere et forbrugsbatteri, de kondensatorer hjælper intet. |
#8 | 06/02-23 07:49 |
---|---|
Hans
Indlæg: 504
|
Svar til #1:
HF Station med PA trin Så snakker vi vel 20A til 100A Vil du drive det fra kondensator ? Mit forslag: Ekstra batteri med lidt ladestyring foran. |
#9 | 06/02-23 08:02 |
---|---|
Axel Nielsen
Indlæg: 210
|
Svar til #1:
Noget der skal overvejes for at komme videre...: 1) Hvad er lækstrømmen på kondensatorsættet? 2) Hvad er den samlede "interne" modstand i kondensatorsystemet? 3) Hvad er peak strømforbruget på HF/PA? 4) Hvor stort forbrugsbatteri sætter du på? 5) Hvad er peukert-værdien på forbrugsbatteriet (C5 & C20 kan også bruges til beregning af denne) 6) Hvad er den maksimale ladestrøm forbrugsbatteriet må udsættes for? 7) Hvilken sikring har du mellem bilens system og ekstrasystemet? 8) Hvad er det samlede ohmske tab mellem tilslutningen til bilens system og forbrugsbatteriet? Vy 73 de OZ8AFH, Axel ---------- Livet er for kort til dyre PA-trin! Vy 73 de OZ8AFH/OZ0IO |
#10 | 06/02-23 13:17 |
---|---|
OZ1LLY/Gert Poulsen
Indlæg: 398
|
Svar til #9:
Det var mange ting at svare på. I øjeblikket bruger jeg et SHORAI LFX Lithium-Iron battery 14 ah. kun med min vhf/uhf radio, det virker fint, og her kunne kondensator komme til sin ret, men den trækker ca.40-50 ah. i start øjeblik, derfor er den ikke påsat. Men når jeg skal have en HF-radio og MFJ Pa-trin med, skal der mere power til, og så bliver forbruget ca.80 ah max. Den vedhæftede fil viser: Et 100 ah / 200 ah Continus / 300 ah Momentary 15 ohm Der bliver brugt en dc-dc lader på 14,4 v. max 10 ah. På kabel fra bil batteri er der sikring på 80 ah og pt.en 30 ah. Og alle kabler er tilpasset så det kan klare belastning. De ohmske tab ved jeg ikke, det er vel ca 3-4 m kabel fra bilbatteri til relæboks. ---------- EDR MCTC FDM DDXG Vedhæftede filer: HTB10p0LbsfrK1RkSmLyq6xGApXaC.jpg
|
#11 | 06/02-23 14:43 |
---|---|
Knud
Indlæg: 93
|
Svar til #10:
Der skal lige lidt styr på Amp og AmpereHours Det jeg kan se på billedet: Kapacitet 100 AH...ampere timer continuerlig strøm 200A beskyttelse 300A, afbryder formodentlig e.lign Internal resistance 15 Ohm....hvilket må være en fejl Måske 15 mOhm ?? ---------- OZ1DGN Redigeret 06/02-23 14:47
|
#12 | 07/02-23 06:19 |
---|---|
Hans
Indlæg: 504
|
Svar til #10:
Du vil trække 80A fra et lille 14ah batteri. Og en kondensator skal løse det for dig ? Hvorfor ikke bare købe et større batteri da det du har nu ikke er særlig velegnet til de store strømme. Måske jeg ikke forstår opgaven. Men den kunne løses meget nemt |
#13 | 07/02-23 07:53 |
---|---|
Axel Nielsen
Indlæg: 210
|
Svar til #10:
Så kom der lidt data på, tak for dét. Når jeg er /P bruger jeg et 24Ah LiFePO4 batteri fra SuperB - Det kan levere 900A kortvarigt (Bliver brugt som startbatteri i bilerne i bl.a. Paris-Dakar løbene). Mindste spænding inde i radio @100W output er 11,8V - Polspænding er 13,2V, så tabet er i originalkabel, stik og print... De 15mOhm som er dit batteris indre modstand sammenholdt med ca. 13,5V driftspænding gør at du kan trække 100A før spændingen over polerne rammer 12V. Læg dertil de 10A fra DC/DC converteren og du er på 110A. Hvor meget mere skal du bruge? Glem kondensatorer, de giver mindre end ingenting i denne sammenhæng - Det er langt vigtigere at dine kabler til PA mm. er dimensioneret korrekt (25-50mm2). Skal det være vildere, skal du fortykke ledning/printbaner fra PA DC input til Final-transistorerne i trinet og sætte dine superkondensatorer hér... Du skal også undersøge om dine superkondensatorer overhovedet er i stand til at levere på de krævede peaks - Der er en ret stor spolevirkning i store kondensatorer og du sætter mange i serie (Derfor man kombinerer store/små i High-End lyd PA-grej) og i Car-Fi kommer man udenom dén effekt ved at selve forstærkeren har en betydelig mængde interne "små" elektrolytter som leverer på peaks. Jeg har lavet Car-Fi og PA anlæg med effekter langt over 1kW - Det er altid strømmens samlede vej der er afgørende for om anlægget præsterer som det skal. En "vandpyt" (kondensator) midt på "åen" giver ikke målbar effekt, ud over på sælgerens årsomsætning. Sidst, men ikke mindst, så husk at absolut INGEN i den "anden ende" kan se om du sender med 350W eller 390W. Der skal mindst en fordobling til før det giver mening. Sæt en dummy på, lav en "sniffer" og sæt spektrumanalyzeren på - Modulér molevitten og se hvornår du begynder at få kompression/ulinearitet - Og hold dig så under den effekt hvor det sker. Vy 73 de OZ8AFH, Axel ---------- Livet er for kort til dyre PA-trin! Vy 73 de OZ8AFH/OZ0IO |
#14 | 07/02-23 10:20 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 407
|
Enig med Hans, problemet er ikke større end man gør det til.
---------- Den anden Max. |
#15 | 13/02-23 09:35 |
---|---|
OZ1LLY/Gert Poulsen
Indlæg: 398
|
Svar til #13: og alle.
Det vigtige var om man kunne lave en langsom opstart af kondensator? Nu er jeg fra dengang hvor vi regnede med ca.1000 uf var = 1ampere Og mange strømforsyninger blev opdateret med bedre transistorer end 2n3055 og endnu flere uf. Jeg har en DC/DC converter 30 ah. fra MFJ, således at batteri bliver ladet med 14,4 volt, og kan følge tilstand på batteri, med en smart bluetooth dims, på min mobil, og når batteri er ladet op er der ikke forbrug på converter. Det var ud fra at forbruget fra et musikanlæg til dels kunne sammenlignes med at bruge hf-station på ssb, altså kortvarig brug, ikke langtids sending på fm. Den nemme løsning er at prøve, hvis HF-station blinker, så kommer det 100 ah batteri på. Så er det også strøm til 230v converter som kan trække airfryer på 1350 w, så går det hurtigt med at lave bacon og pølser. Tak til alle for svar. ---------- EDR MCTC FDM DDXG |